Tol Lebuhraya: Perjanjian Berat Sebelah Antara Mahathir Dan Kroni Menyebabkan Tempoh Konsesi Berlanjutan

Walaupun UEM telah diambil alih oleh kerajaan sebagai sebahagian daripada jaminan pada tahun 1998, PLUS telah diswastakan dan disenaraikan di pasaran saham pada tahun 2002 untuk membantu mengurangkan hutang UEM / Renong yang semakin meningkat.

Inilah sebabnya mengapa Kerajaan Perdana Menteri Najib Razak mengambil alih PLUS sepenuhnya daripada tangan swasta pada tahun 2011 dan kini 51% dimiliki oleh Khazanah dan 49% dimiliki oleh KWSP.

ARKIB : 17/11/2011
Tol kekal hingga 2015

KUALA LUMPUR 16 Nov. Pemerolehan aset dan liabiliti PLUS Expressways Bhd (PEB) oleh UEM Group Bhd dan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) akan memberi laluan kepada kadar tol yang lebih baik kepada pengguna dan penjimatan RM6.5 bilion bagi kerajaan.

UEM Group dan KWSP hari ini mengumumkan yang mereka bersetuju untuk menyemak semula terma perjanjian konsesi tol dengan kerajaan, di mana tiada kenaikan tol di empat lebuh raya sehingga 2015 dan kerajaan tidak akan membuat sebarang pembayaran ganti rugi.

Pengarah Urusan yang juga Ketua Pegawai Eksekutif UEM Group, Datuk Izzaddin Idris berkata, empat lebuh raya berkenaan adalah Lebuh raya Utara Selatan (PLUS), Lebuh raya Utara Selatan Hubungan Tengah (ELITE), Lebuh raya Link Kedua Malaysia-Singapura (Linkedua) dan Lebuh raya Butterworth-Kulim (BKE).

Beliau berkata, mulai 2016, kenaikan kadar tol di empat lebuh raya ini akan ditetapkan pada lima peratus setiap tiga tahun manakala Jambatan Pulau Pinang akan kekal sebagaimana bayaran semasa sehingga akhir tempoh konsesi.

Ini adalah beberapa contoh perubahan kepada peningkatan kadar tol selepas PLUS Bhd diambil alih pada tahun 2011 dan kadar dirundingkan semula.


Plus Highway Berhad merupakan pengendali lebuh raya terbesar di Malaysia dan ASEAN - memiliki Lebuhraya Utara-Selatan. Expressway Lingkaran Tengah Sdn Bhd (ELITE), Linkedua Kedua Causeway lebuh raya, Lebuh Raya Butterworth-Kulim (BKE), lanjutan Lebuhraya Persekutuan dan Jambatan Pulau Pinang

PLUS bermula dengan penswastaan ​​Lebuh Raya Utara-Selatan pada tahun 1986, meskipun kerajaan membayar dan membangunkan separuh daripada Lebuhraya Utara-Selatan, ia telah secara misteri diswastakan kepada kroni Mahathir yang terkenal, Halim Saad selama 30 tahun dari tahun 1988 hingga 2018 dan syarikat baru dibenarkan mengutip tol bagi keseluruhan laluan yang dbina oleh Lembaga Lebuhraya Malaysia.

Salah satu rungutan pengguna adalah perjanjian konsesi tol berat sebelah yang membolehkan kadar tol dinaikkan setiap beberapa tahun.

Di bawah perjanjian itu, kadar tol bagi Lebuhraya Utara-Selatan dibenarkan untuk kenaikan sebanyak 10 peratus setiap tiga tahun.

Pada tahun 1999, di tengah-tengah rungutan pengguna, Tun Mahathir sendiri melanjutkan tempoh konsesi tol selama 12 tahun sehingga tahun 2030 untuk mengelakkan kenaikan tol mengikut perjanjian yang ditandatangani sendiri oleh Mahathir pada tahun 1998.

Pada tahun 2005, Pak Lah yang menandatangani untuk melanjutkan tempoh konsesi tol selama 8 tahun lagi untuk tempoh sehingga 2038 untuk mengelakkan kenaikan tol mengikut perjanjian yang ditandatangani sendiri oleh Mahathir pada tahun 1998.

Malah, ianya telah dilaporkan pada tahun 2005 bahawa jika Kerajaan membekukan kenaikan tol bagi Lebuhraya Utara Selatan, kerajaan perlu membayar RM38 bilion sebagai pampasan kepada pemilik swasta berdasarkan perjanjian asal yang ditandatangani oleh Mahathir!

Oleh itu lanjutan tempoh konsesi telah dipersetujui oleh Pak Lah.

Seperti projek kereta api ekspres KLIA yang telah menaikkan kadar tambang baru-baru ini atau Kerajaan perlu membayar RM2.9b atau melanjutkan konsesi delama 30 tahun lagi kepada syarikat swasta YTL, perjanjian konsesi PLUS Highway ini merupakan satu lagi isu legasi Mahathir yang terpaksa ditanggung oleh Perdana Menteri Najib Razak.

Pada tahun 2008, ia telah dijadualkan untuk menaikkan kadar tol tetapi Perdana Menteri baru Najib tidak membenarkan kenaikan ini dan membuat satu rancangan untuk membeli balik Lebuh Raya PLUS Bhd.

(Walaupun UEM telah diambil alih oleh kerajaan sebagai sebahagian daripada jaminan pada tahun 1998, PLUS telah diswastakan dan disenaraikan di pasaran saham pada tahun 2002 untuk membantu mengurangkan hutang UEM / Renong yang semakin meningkat.).

Perjanjian ini telah disiapkan pada tahun 2011, dan Kementerian Kewangan (melalui 100 peratus milik UEM) kini memiliki 51 peratus dan KWSP memiliki 49 peratus Lebuh Raya PLUS Bhd.

Comments

Popular posts from this blog

Jadual Perjalanan Dan Tambang KTM Komuter Sektor Utara - Padang Rengas - Bukit Mertajam

Tiga pasangan negara mara ke pusingan ketiga Kejohanan Dunia

Malaysia Milk tarik balik penjualan produk Marigold HL