PARTI BAHARU AKAN MUSNAHKAN PAKATAN HARAPAN

Penubuhan Parti BERSATU adalah satu kesilapan besar dan malapetaka kepada Pakatan Harapan.

Terbaru Mahathir dan Muhyidin Yasin menubuhkan Parti BERSATU sebagai tindakan kekecewaan mereka akibat di singkirkan dari Umno kerana menentang Najib Razak, bukan untuk menyelamatkan Malaysia dan menguburkan BN.

BERSATU adalah parti politik yang mengamalkan perkauman dan hanya terbuka untuk bangsa Melayu. Kami tidak akan bekerjasama dengan mana-mana parti yang mengamalkan diskriminasi kaum, ia tidak akan menyelamatkan Malaysia dan sebaliknya hanya akan menjadikan wabak perkauman terus bermaharajalela di tanah air ini.

Kami juga mengutuk sekeras-kerasnya penubuhan BERSATU yang terus mengamalkan diskriminasi mengikut kaum dan warna kulit. Dasar perkauman yang diamalkan BERSATU merupakan percaturan politik silam yang tidak harus digunapakai lagi.

DAPSY juga bersependapat dgn kami dan dengan tegasnya menolak untuk bekerjasama dengan sebarang parti politik yang mengamalkan dasar perkauman seperti BERSATU yang tiada bezanya dengan Umno.

PKR pula semakin cenderung kearah bekerjasama dengan BERSATU. Ini merosakkan hubungan antara parti dalam Pakatan Harapan. Tujuan Pakatan Harapan hanya untuk tumbangkan BN dalam Pru 14 bukan untuk singkirkan Najib Razak dari jawatan Perdana Menteri dan kekalkan BN sebagai kerajaan seperti yang diutarakan dalam mesyuarat pimpinan Pakatan Harapan.

Percanggahan pendapat dalam mesyuarat Pimpinan Pakatan Harapan adalah berpunca dari penglibatan Mahathir dan Muhyidin ( BERSATU) dalam Pakatan Harapan. Impian Pakatan Harapan untuk menakluki putrajaya kian pudar.

Seandainya beberapa muafakat dan perbincangan diantara Pimpinan Pakatan Harapan dan Pimpinan BERSATU tercapai di kalangan pembangkang, dan ia akan berakhir dengan agihan bilangan kerusi yang diperoleh Pakatan Harapan maka PRU 14 kedudukan kerusi antara Pakatan Harapan dan BN tidak jauh bezanya.

Kebetulan PAS yang menguasai 10-15 kerusi, menjadi kingmaker (penentu), dan kemungkinan PAS akan menggariskan agenda pelaksanaan hukum syariah dan hudud sebagai syarat kerjasama. Sudah tentu BN akan menerima apa sahaja selagi masih boleh mengekalkan kuasa. Persoalannya, apakah Pakatan Harapan dan BERSATU akan menerimanya syariat islan dan hudud dengan mengambil kira pendirian DAP yang amat tegas dalam isu ini?

Bagaimana pula dengan suara pengundi yang mengundi Pakatan Harapan dan BERSATU tetapi tidak bersetuju dengan agenda PAS yang memperjuangkan syariat islam dan hudud ini? Jelas, jikalau isu ini dibincangkan hanya apabila ia berlaku, maka bersedialah kita untuk diperintah Umno-BN sekali lagi.

LIM HONG SIANG ialah bekas editor MerdekaReview, edisi bahasa Melayu serta penyunting buku Tsunami Cina: Retorik Atau Realiti

Comments

Popular posts from this blog

Jadual Perjalanan Dan Tambang KTM Komuter Sektor Utara - Padang Rengas - Bukit Mertajam

Tiga pasangan negara mara ke pusingan ketiga Kejohanan Dunia

Malaysia Milk tarik balik penjualan produk Marigold HL