Kerajaan layan pemimpin DAP dengan baik, beri pinjaman mudah RM16.2 juta

Kerajaan layan pemimpin Kerajaan layan pemimpin DAP dengan baik, beri pinjaman mudah RM16.2 juta

Special Purpose Vehicle(SPV), Forest Plantation Development Sdn. Bhd. Yang ditubuhkan oleh Lembaga Perindustrian Kayu Malaysia (MTIB) telah memberikan pinjaman mudah RM16.2 juta kepada Nga Kor Ming dan syarikat pembalakan Ngeh Koo Ham.

MTIB ini adalah di bawah Kementerian Perusahaan Perladangan dan Komoditi, yang Presiden Gerakan Mah Siew Keong baru-baru ini mengambil alih sebagai Menteri.

Adakah benar bahawa kerajaan memberi pinjaman mudah RM16.2 juta kepada YB Nga dan YB Ngeh itu Upayapadu Plantation Bhd.

Pinjaman mudah RM16.2 juta pada mulanya diberikan kepada pemilik Upayapadu sebelum ini oleh Forest Development Plantation Sdn Bhd.

Special Purpose Vehicle (SPV), Forest Plantation Development Sdn. Bhd. Telah ditubuhkan oleh Lembaga Perindustrian Kayu Malaysia (MTIB) untuk menguruskan pengeluaran pinjaman mudah, menjalankan proses pengauditan perladangan serta untuk memberi sokongan teknikal dan latihan untuk program ini. Syarikat-syarikat tempatan dan asing yang layak untuk mengambil bahagian dalam program Forest Plantation. Terdapat kemudahan kewangan yang diberikan oleh kerajaan kepada syarikat-syarikat yang layak:

Lembaga Perindustrian Kayu Malaysia (MTIB) adalah sebuah badan berkanun yang diakreditasi kepada Kementerian Perusahaan Perladangan dan Komoditi dan oleh itu ia adalah sebuah badan Kerajaan.

Oleh itu pinjaman mudah oleh Forest Plantation Development Sdn Bhd diklasifikasikan sebagai pinjaman mudah kerajaan.

Lihat di sini untuk bukti bahawa DAP YB Ngeh secara rasmi pemegang saham majoriti dalam Upayapadu Plantations:

Apabila Ngeh Koo Ham, Nga Kor Ming dan pemegang saham yang lain membeli sehingga 100% Upayapadu, pada 4 Jun 2012, YB Ngeh telah menulis surat kepada Forest Plantation Development Sdn. Bhd. agar mereka meluluskan dan menimbangkan untuk meneruskan pinjaman mudah RM16.2 juta (di mana RM2 juta telah dibelanjakan itu dan baki RM14.2 juta belum digunakan).

Dari rekod Suruhanjaya Syarikat Malaysia bertarikh 7 Jan 2015, pinjaman mudah RM16.2 juta disenaraikan sebagai "unsatisfied" charge - yang menunjukkan bahawa pinjaman mudah sememangnya dipanjangkan kepada Upayapadu oleh badan Kerajaan dan mungkin membenarkan Upayapadu untuk menggunakan RM14.2million baki yang ada.

Oleh itu, kita boleh membuat kesimpulan bahawa Kerajaan kita tersangat adil dan baik. Walaupun dan mengutuk dan memfitnah Kerajaan setiap hari selama bertahun-tahun, Kerajaan kita masih memberi pinjaman mudah RM16.2 juta untuk Nga dan Ngeh menjalankan perniagaan kayu mereka.
DAP dengan baik, beri pinjaman mudah RM16.2 juta.

------------------------------
Fakta mengenai Upayapadu Plantation Bhd,

1) Upayapadu telah dianugerahkan projek balak 10,526 ekar di Relai, Daerah Chiku Gua Musang, Kelantan.

2) Anugerah itu diberikan kepada Upayapadu oleh Kerajaan Negeri Kelantan melalui Yayasan Islam Kelantan

3) Upayapadu pada mulanya dimiliki oleh Tan Sri Wong Yeon Chai (aka Tengku Wong) dan isteri Loo Chooi Ting. Tengku Wong terkenal sebagai warlord balak Pahang yang terlibat kejadian seperti membeli kereta mewah tanpa cukai dan menghalang rampasan kayu oleh pihak berkuasa yang nenjadi punca kepada Mahathir mengurangkan kuasa Raja-raja..

bekas Presiden Gerakan, Mendiang Tun Lim Keng Yaik adalah orang yang mendedahkan Tengku Wong sebagai raja balak haram di Semenanjung Malaysia. 


4) Ngeh Koo Ham dan Nga Kor Ming telah membeli sepenuhnya 100% saham Upayapadu dari Tengku Wong, isteri dan pemegang saham yang lain pada bulan April 2012 dengan persetujuan Yayasan Islam Kelantan.

5) Upayapadu tidak mempunyai walau seorang pun pengarah atau pemegang saham Bumiputera.

6) Nga Kor Ming tidak disenaraikan sebagai pemegang saham - sama ada secara langsung atau tidak langsung. Tetapi Ngeh Koo Ham memiliki 51% daripada saham-saham Upayapadu - 1% secara langsung dan 50% melalui pemilikan 99.99% Abundance Plantations Bhd.

Bagaimanapun Ngeh Koo Ham, seorang peguam, boleh memegang syer untuk Nga Kor Ming kerana Nga Kor Ming merupakan pengarah dalam Upayapadu dan sebelum ini pernah mengakui dia juga memiliki kepentingan dalam Upayapadu.

7) Penyata kewangan terkini tahun kewangan 2013 menunjukkan bahawa Upayapadu mempunyai RM29 juta dalam bentuk aset bukan semasa dan RM9 juta aset semasa. Walau bagaimanapun, ia mempunyai liabiliti bukan semasa sebanyak RM46 juta - termasuk pinjaman daripada pemegang saham dan pinjaman mudah RM16 juta dari Kerajaan Persekutuan.

8) Bagi tahun kewangan 2013, Upayapadu dilaporkan ZERO dalam hasil dan RM700k kerugian. (Hasil sifar adalah mustahil jika tiada sebatang pokok yang dipotong atau dijual).

9) Nga Kor Ming berasal dari Kelantan kerana Kad Pengenalan IC beliau mempunyai kod negeri 03.

Comments

Popular posts from this blog

Jadual Perjalanan Dan Tambang KTM Komuter Sektor Utara - Padang Rengas - Bukit Mertajam

Tiga pasangan negara mara ke pusingan ketiga Kejohanan Dunia

Malaysia Milk tarik balik penjualan produk Marigold HL