MAD: SINGKATAN UNTUK ‘MAHATHIR ACCEDES DEFEAT’

Apabila Mahathir menghina (atau menyangka bahawa beliau telah menghina) pasukan media Najib dan 'Boffin Boys' pada 28 September 2016, dia tidak sedar dia bukan sahaja memuji pesaing tetapi beliau juga pada masa yang sama mengakui kekalahannya. Tanpa disedari, Mahathir mengakui beliau telah kehilangan pasukan media atau perang propaganda.
2. Apabila Tun Dr Mahathir Mohamad menulis pada posting blog, Propaganda, pada 28 September 2016, kita boleh melihat, bahwa ia benar-benar meroyan, atau terlalu gila, 'mad as hell' kata orang putih. Orang tua tidak menahan tumbukan dan dengan pantas mengecam dan marah. (BACA DI SINI)
3. Dalam artikel itu, Mahathir bercakap mengenai Goebbels, yang ditujukan kepada Salleh Said Keruak, Tengku Adnan Tengku Mansor, Abdul Rahman Dahlan, dan Tengku Sariffuddin Tengku Ahmad, ditambah blogger 'Big Dog' (Zakir Mohamad) dan 'Rocky Bru' (Ahirudin Attan), sebagai 'Goebbels' Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.
4. Mungkin pada Mahathir sebagai satu penghinaan. Walau bagaimanapun, untuk mereka yang tahu, seseorang tidak boleh dipanggil Goebbels melainkan seseorang itu pintar (Joseph Goebbels Doktor Falsafah yang diperoleh dari Heidelberg University, yang pada hari ini berada di kedudukan nombor satu di peringkat negara tersebut dan ke-46 di dunia).
5. Maksudnya, jika Mahathir pernah memanggil saya Goebbels Saya akan membingkaikan kenyataan itu dan menggantungnya di dinding. Ianya satu penghormatan besar. Malangnya, saya bukan salah seorang daripada blogger dinamakan bersama Rocky Bru dan Big Dog - sebab apa saya tidak tahu mungkin kerana saya blogger nombor satu paling dibenci di Malaysia, dan saya bangga dengan itu.
6. Mahathir juga tidak menamakan 'Goebbels' sebenar dalam pasukan Najib, walaupun dia menamakan empat orang lain. Orang ini adalah 'Boffin Boys', yang Mahathir kenal secara peribadi dan tahu dia adalah kepala serang-balas propaganda Najib . Ya, orang ini yang Mahathir tidak akan menamakan telah berjaya membaca pemikiran Mahathir dan menjawab semua propaganda Mahathir dengan berkesan.
7. Dan mereka mematahkan propaganda bukan dari kalangan yang lemah dan gelojoh ataupun 'not a bull in a china shop strategy'. Kadang-kadang dia berhujah dengan fakta. Kadang-kadang dia memesongkan. Kadang-kadang dia mengalih perhatian. Kadang-kadang membalas hujah. Dan kadang-kadang dia tetap tenang dan tidak berbuat apa-apa manakala Mahathir terus menyerang dan kemudian mensasarkan ke dinding kosong di hadapannya yang diluar jangkakan beliau.
8. Dan itu adalah permainan strategi peperangan propaganda yang baik. Anda tidak sentiasa membalas pukulan dengan pukulan. Tidak perlu sentiasa menahan dari dipukul. Kadang-kadang anda melenggok. Kadang-kadang anda meliuk ke belakang. Kadang-kadang anda menendang. Terdapat begitu banyak bentuk tindak balas apabila anda diserang. Dan walaupun hanya berundur meletihkan musuh anda juga salah satu lagi bentuk tindakan balas.
9. Masalahnya ialah pasukan propaganda Mahathir adalah sekumpulan orang bodoh atau bangang (Dimwits). Sebagai contoh, blogger bernama Syed Akbar Ali yang menggunakan nama 'OutSyed the Box' yang gemar memanggil semua orang moron. Hari ini beliau menerbitkan artikel lain bertajuk The Bugis Is Becoming More Infamous – Here is The Diplomat (LIHAT DISINI ).



10. Artikel yang ditulis oleh Luke Hunt, seorang penulis pro-pembangkang. Beliau sama seperti Sarawak Report Clare Rewcastle Brown, Asia Sentinel John Berthelsen, dan banyak lagi. Ia berkata pembangkang membiayai orang-orang ini (termasuk mereka membiayai wartawan Mat Salleh di Amerika Syarikat, UK dan Australia) sama seperti Malaysiakini dibiayai untuk menghentam Najib menggunakan isu 1MDB.
11. Pendek kata, tiada seorang pun daripada orang-orang ini terdiri dari wartawan bebas dan penulis blog, seperti yang mereka dakwa. Semua dibiayai (dan ada juga yang disogok) untuk menulis cerita-cerita negatif mengenai Najib. Tetapi jika anda menulis apa-apa menentang Najib anda adalah pencari kebenaran, manakala jika anda menulis apa-apa menentang Pakatan Harapan atau Mahathir anda pemakan dedak (pemakan makanan ayam).




12. Satu perkara penting yang perlu diperhatikan adalah kisah-kisah mereka hanya satu isu, 1MDB. Dan mereka terus mengitar semula cerita ini dan terus memberikan ia sudut yang baru dan berbeza seolah-olah ia adalah satu isu yang baru dan bukannya satu isu lama. Malahan, selain daripada 1MDB, mereka tidak memiliki apa-apa dan perkara baru untuk diperkatakan.
13. Dan ini juga bagaimana Mahathir memainkan propaganda beliau. Dia masih bercakap hanya mengenai 1MDB tetapi kemudian dia terus bercakap mengenainya dari sudut yang berbeza setiap kali seolah-olah ia adalah satu cerita baru. Mahathir tahu dia tidak boleh menjaringkan sebarang gol maka dia terus mengalih tiang gawang.
14. Pada suatu ketika dia berkata RM42 bilion lesap. Kemudian RM50 bilion dan mungkin lebih. Seterusnya mengatakan berjumlah RM12 bilion. Kemudian RM2.6 bilion dipindahkan ke akaun bank peribadi Najib. Kemudian ia mengubah jumlah kepada RM4 bilion yang dipindahkan ke dalam akaun bank peribadi. Dan seterusnya.
15. Apabila kita bertanya soalan kepada Mahathir dan meminta beliau untuk mengesahkan fakta-fakta, dia dapat mengelak dari menjawab secara langsung. Apabila anda bertanya kepadanya sama ada dia benar-benar pasti mengenai 'fakta-fakta' beliau berkaitan 1MDB, beliau menjawab bahawa itu adalah apa yang ramai orang datang menemuinya dan mengadu mengenainya. Apabila Seri Paduka Baginda Yang diPertuan Agong bertanya kepadanya berkaitan 1.3 juta tandatangan pada Deklarasi Rakyat beliau, Dia menjawab bahawa itu adalah apa yang mereka berikan kepadanya.
16. Ia adalah sama seperti Muhyiddin Yassin mengatakan bahawa apa yang dia tahu tentang 1MDB adalah apa yang dia baca dalam The Edge dan The Malaysian Insider, walaupun 1MDB telah dibincangkan semasa mesyuarat mingguan Kabinet, yang beliau hadiri, dan satu mesyuarat yang dia sendiri sebenarnya mempengerusikan di mana 1MDB menjadi perbincangan.
17. Gerakan propaganda Mahathir sebenarnya sangat mudah. Dia menimbulkan keraguan dan soalan dan kemudian mengatakan bahawa Najib perlu bertindak menjawab dan membuktikan dia tidak bersalah dan melainkan atau selagi dia belum buktikan dia tidak bersalah maka dia mesti dianggap bersalah atas semua fitnah dan tuduhan mereka. Pendek kata, anda bersalah sehingga dibuktikan tidak bersalah.
18. Jika anda hendak menggunakan kembali hujah yang sama terhadap beliau, Mahathir akan menjawab bahawa tidak ada apa-apa yang telah dibuktikan, beliau tidak pernah ditahan dan didakwa, dan walaupun terdapat kerugian (dan Barry Wain menganggarkan kerugian adalah RM100 bilion - tidak termasuk RM100 bilion diletakkan di bawah pemegang amanah, proksi, penama dan kroni) ini hanya kerugian perkara 'biasa' dalam perniagaan.


19. Pada 10 Januari 2004, Lim Kit Siang berkata, "Nor Mohamed's first job is to issue a White Paper to "exorcise the ghost" of the RM30 billion Bank Negara forex losses a decade ago to establish his suitability as the Second Finance Minister – apart from professionalism, a full commitment to accountability, transparency and good democratic governance" (LIHAT DISINI).
20. Lim Kit Siang menulis bahawa kira-kira sepuluh tahun selepas ia pertama kali membangkitkan perkara yang sama di Parlimen ketika Mahathir menjadi Perdana dan Anwar Ibrahim Menteri Menteri Kewangan - dan yang tidak pernah dijawab dalam sepuluh tahun. Pada 12 Disember 2011, Laporan WTF sekali lagi membangkitkan perkara sama (BACA DI SINI).
21. Pada tahun 2004, Anwar telah menyertai pembangkang, sudah tentu, Lim Kit Siang tidak lagi mahu menyalahkan Anwar atas kehilangan RM30 bilion, yang bernilai RM55 bilion hari ini. Tetapi dia masih mahu meletakkan kesalahan kepada Mahathir untuk kerugian tersebut. Hari ini, Mahathir juga telah menyertai pembangkang, Lim Kit Siang menganggap perkara ini ditutup dan tidak lagi mahu membincangkannya.
22. Tetapi Mahathir (atau Anwar) tidak pernah menjelaskan tindakan mereka yang menyebabkan kerugian RM55 bilion dalam nilai wang hari ini. Dan ini adalah hanya sebahagian daripadanya. Menurut Barry Wain, jumlah kerugian mencecah RM200 bilion dalam nilai wang hari ini.
23. Sama ada ia adalah RM200 bilion dalam nilai wang hari ini atau hanya RM100 bilion apabila wang itu mula hilang tidak begitu penting. Apa yang penting ialah Mahathir tidak pernah menjawab setiap dakwaan dan berpura-pura seolah-olah tiada apa yang berlaku.
24. Dan yang lebih penting adalah hakikat bahawa Lim Kit Siang, yang berterusan melalak tanpa henti sejak 1983, kini tidak lagi berkata apa-apa kerana semua musuh-musuhnya kini telah menjadi sahabat beliau dan ini adalah yang lebih penting daripada RM200-300 bilion wang pembayar cukai.
25. Jadi anda boleh lihat, pasukan propaganda Mahathir sebenarnya tidak semuanya cerdik. Mereka tidak pernah boleh mencari jawapan kepada semua tuduhan ini. Dan kerana mereka tidak pernah menjawab, semua tuduhan itu masih kekal. Dan, mengikut kayu pengukur dan standard Mahathir, kerana Mahathir tidak pernah menjawab dakwaan itu, kita mesti menganggap bahawa Mahathir bersalah dan akan kekal bersalah melainkan sehingga dan jika dia dapat membuktikan dia tidak bersalah.
26. Bila fakta yang tidak dapat dinafikan dibangkitkan, daripada sepatutnya bertindak balas dan menjelaskan, mereka mengambil jalan keluar dengan menggelar pemakan dedak. Ada kepentingan. Pengkhianat. Pembelot. Jilat Bontot. Melayu bodoh. Raja Putar. Senarai gelaran yang mereka ada-adakan untuk menghina orang-orang yang mereka tidak boleh menjawab soalan. Tetapi itu adalah yang mereka mampu lakukan, memburuk-burukkan dan mengelar-gelar. Percayalah, itu sahaja yang 'terbaik' mampu mereka lakukan.
27. Pada dasarnya itu adalah strategi politik yang digunapakai pembangkang - memainkan politik kebencian. Dan itu adalah permainan yang sama dimainkan dengan sebaiknyya oleh Mahathir. Dia cuba untuk menguasai orang ramai dengan membuat mereka membenci Umno, benci Barisan Nasional, membenci Perdana Menteri, dan lain-lain lagi. Malah mereka juga cuba untuk membuat anda benci Malaysia, itulah dilakukan oleh Mahathir yang pergi ke London untuk memburukkan Malaysia. Jika seseorang itu boleh membenci Malaysia dan segala-galanya tentang Malaysia maka mereka akan mengundi pembangkang.
28. Tetapi politik kebencian tidak menjadi dan Mahathir sedar mengenainya. Pilihan raya negeri Sarawak dan dua pilihan raya kecil di Sungai Besar dan Kuala Kangsar menjadi bukti. Semakin kuat dia menyerang Najib semakin mengukuhkan kedudukan Najib. Dan ini yang sukar di fahami oleh Mahathir. Dan dia tidak boleh memahami perkara ini kerana dia mempunyai sekumpulan manusia yang bodoh dan bangang (nincompoops) bekerja bersama beliau, berbanding pasukan Najib yang Mahathir sendiri mengakui adalah bertaraf Goebbels.
Mari kita menganalisis gerakan Mahathir dua tahun terakhir sejak 2014.
29. 'Boffin Boys' Najib sebenarnya tahu sejak pertengahan 2013 bahawa Mahathir telah merancang sesuatu. Dan ini juga bertepatan dengan 'Langkah Kajang' PKR, yang telah dirancang pada masa yang sama. Ingat lagi Rafizi Ramli berkata 'Langkah Kajang' adalah perlu untuk menyelamatkan Selangor sekiranya Mahathir berjaya menjatuhkan Najib?
30. Jadi, pada pertengahan tahun 2013 PKR sudah tahu bahawa Mahathir telah merancang untuk menggulingkan Najib. Dan itu adalah kerana Mahathir dan Azmin Ali sudah bercakap mengenainya. Dan jika PKR, juga sekiranya seseorang yang masih junior seperti Rafizi tahu bahawa Mahathir telah merancang untuk menggulingkan Najib, adakah anda fikir 'Boffin Boys' Najib tidak tahu?
31. Sudah tentu mereka tahu. Malah hingusan seperti Rafizi tahu. Tetapi apa yang pasukan Najib lakukan? Tidak melakukan apa-apa! Ya, betul, mereka tidak melakukan apa-apa. Mereka melakukan strategi yang pintar yang sepatutnya. Mereka menonton dan mereka merancang. Mereka bukan sahaja memantau setiap langkah musuh, mereka membentuk 'triangulated' semua langkah-langkah ini untuk memikirkan apa langkah terakhir yang akan berlaku dan ke mana arah musuh akan pergi.
32. Matlamat Mahathir untuk menggulingkan Najib sudah pasti. Dia hanya perlu menunggu dahulu dan melihat sama ada anaknya, Mukhriz, akan menang kerusi Naib Presiden Umno sebelum bertindak. Bagaimana dia bertindak akan bergantung kepada sama ada anaknya menang atau kalah pemilihan parti.
33. Pada bulan Oktober 2013, Mukhriz kalah dalam pemilihan parti. Dan ini bermakna Najib perlu disingkir. Mahathir kemudian mengaktifkan jentera Kempen Anti-Najib (ANC) dan mencari pemangkin atau alasan untuk menyerang Perdana Menteri dan menuntut beliau meletakkan jawatan. Dan 1MDB satu-satunya yang tergambar pada pemikiran mereka kerana jika tidak menggunakan 1MDB mereka tidak mempunyai apa-apa senjata untuk digunakan terhadap Najib.
34. Perang cladenstine (seperti perang rahsia empat tahun Amerika berjuang di Kemboja sejak tahun 1969) menjadi peperangan terbuka pada bulan Disember 2014 dengan Khairuddin Abu Hassan membuat laporan polis terhadap 1MDB. Jadi perang rahsia 18 bulan tidak lagi rahsia. Pada Disember 2014, perang telah diisytiharkan dan ia kini menjadi peperangan terbuka.
35. Namun Najib berdiam diri dan tidak membuat apa-apa gerakan. Ini menjadikan Mahathir menjadi lebih berani kerana dia mentafsirkan tindakan ini menunjukkan Najib seorang pengecut. Mahathir mula menghidu kemenangan dan dia merancang 'kill' atau rampasan kuasa pada 29 Julai 2015. Yang akan menjadi hari untuk Najib tumbang. Jadi semua gerakan telah dibuat ke arah itu dan permainan penamat catur telah dilaksanakan untuk mencapai objektif ini.
36. Sesiapa sahaja akan panik ketika itu dan sama akan ada lari bersembunyi atau akan membuat serangan awal pra-matang. Najib dan 'Boffin Boys' bagaimanapun kekal tenang. Mereka tidak panik. Mereka tahu apabila mereka membuat langkah mereka, ia perlu menjadi kejam dan penamat. Ia mesti menjadi satu langkah yang bukan sahaja menangkap mereka dengan 'pants down' tetapi satu langkah yang membuat mereka musnah sama sekali.
37. Mahathir tetap dingin apabila Najib melancarkan tindakbalas terhadap rampasan kuasa hanya dua hari sebelum rampasan kuasa 29 Jul 2015. Mahathir menjadi lemah tetapi belum kecundang. Beliau kemudiannya merancang undi tidak percaya pada Oktober di Parlimen tetapi gagal. Beliau kemudiannya merancang undi tidak percaya di perhimpunan Agong UMNO pada bulan Disember,juga gagal. Dua kali Najib memperdaya dan menewaskan Mahathir.
Bagaimanapun, kita telah menulis mengenai semua ini dengan terperinci dua tahun yang lalu (BACA LAGI DI SINI).
38. Setakat ini, selama 30 bulan dari pertengahan 2013 hingga akhir 2015, Mahathir melakukan pelbagai gerakan. Najib sama ada hanya diam atau dia bertindak balas dalam bentuk yang sama, tetapi tidak lebih daripada apa yang Mahathir lakukan terhadapnya. Kini adalah masa untuk Najib membuat gerakan dan membiarkan Mahathir pula sebaliknya bertindak balas. Dan Najib tahu bahawa jika dia mengejutkan Mahathir, orang tua itu akan membuat langkah yang bodoh dan memerangkap dirinya sendiri.
39. Pada 3 Februari 2016, Mukhriz dipecat sebagai Menteri Besar Kedah. Pada 29 Februari 2016, Mahathir merajuk dan meletakkan jawatan daripada Umno. Ia adalah satu langkah yang Najib tahu Mahathir akan lakukan. Dan ia adalah satu langkah yang Najib mahu orang tua itu untuk lakukan. Ia adalah satu langkah untuk 'checkmate' Mahathir dan memaksa beliau untuk bergerak bersama pembangkang di mana ia tidak lagi menjadi Mahathir menentang Najib tetapi menjadi Mahathir menentang Umno.
40. Dan ini bermaksud ia akan menjadi 'game over' untuk Mahathir, 32 bulan selepas rancangan untuk menggulingkan Najib dimulakan.
41. Dan sebab itulah Mahathir orang Najib sebagai 'Goebbels'. Goebbels bermakna terbaik. Goebbels bermakna genius. Goebbels bermakna rating Triple-A. Goebbels bermaksud tidak bodoh. Goebbels bermakna tindak balas mereka adalah jauh lebih baik daripada propaganda Mahathir. Kesal... kenapa Mahathir tidak menyebut nama saya dalam posting blognya? Walaupun dia memanggil saya 'Little Goebbels'pun jadi lah.


Raja Petra Kamarudin

Comments

Popular posts from this blog

Jadual Perjalanan Dan Tambang KTM Komuter Sektor Utara - Padang Rengas - Bukit Mertajam

Tiga pasangan negara mara ke pusingan ketiga Kejohanan Dunia

Malaysia Milk tarik balik penjualan produk Marigold HL