MACAM-MACAMLAH SAYA DI TUDUH MENGAPA SAYA MENYOKONG PENTADBIRAN DATO' SRI NAJIB @NajibRazak .

Di sini saya akan jelaskan.

Sebelum itu, adalah perlu saya jelaskan bahawa laterbelakang akademik saya adalah bidang ekonomi dan kewangan dan kerjaya saya juga banyak melibatkan analisis ekonomi dan hal-ehwal kewangan juga.

Saya tercetus hati untuk mula bergerak aktif di dalam FB menyokong pentadbiran Kerajaan mungkin tahun 2008/2009 semata-mata kerana saya tidak mahu Anwar Ibrahim dan DAP menang. Itu adalah niat utama mula-mula saya menjadi "keyboard warrior".

Seterusnya, saya meneliti inisiatif-inisiatif yang di lancarkan oleh DS Najib, bermula dengan New Economic Model (NEM) yang di pertanggungjawabkan kepada Tan Sri Amirsham, bekas CEO Maybank dan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Unit Perancang Ekonomi atau EPU).

Walaupun begitu, beberapa usul yang di cadangkan oleh NEM mungkin terlalu progresif untuk kaum Bumiputra, terutamanya mengutamakan konsep meritokrasi.

Kemudiannya, DS Najib menubuhkan PEMANDU yang di kepalai oleh DS Idris Jala. Tanggungjawab utama PEMANDU adalah untuk menyelaraskan proses transformasi negara.

Salah satu dari kejayaan proses ini adalah mengalihkan kebertanggungan ekonomi Malaysia daripada indusri minyak dan gas dari 34% kepada tahap 14% pada tahun 2015. Bayangkan jika transformasi ini tidak di jalankan, bagaimana keadaan ekonomi negara di waktu ini di mana harga minyak telah menurun lebih dari 50% dari harga puncaknya sekitar USD110.

Antara pencapaian DS Najib yang paling besar setakat ini tetapi tidak mendapat perhatian ramai adalah membentangkan langkah-langkah "pump priming" atau pakej ransangan ekonomi, yakni suntikan dana sebanyak RM60 billion (kalau tidak silap saya) untuk memulihkan ekonomi negara dari impak krisis ekonomi global tahun 2008/09.

Hingga sekarang, ekonomi-ekonomi negara-negara Eropah dan Amerika Syarikat masih belum berjaya keluar dari kemelut krisis ini dengan sepenuhnya. Ekonomi Malaysia sebaliknya berjaya mencatat pertumbuhan yang lestari dan mampan sehingga ke hari ini.

Harus juga saya notakan di sini, punca utama mengapa hutang negara naik adalah kerana pinjaman negara meningkat dengan mendadak akibat dari keperluan untuk menyediakan dana untuk langkah "pump priming" ini. Tanpa langkah ini, saya tidak boleh bayangkan bagaimana pertumbuhan ekonomi negara sekarang ini, dengan kelembapan ekonomi kesemua negara-negara besar masakini.

Untuk melancarkan NEM dan langkah pump priming adalah sangat berani. Tetapi ini tidak di wawarkan sebegitu.

Keberanian DS Najib di dalam mengambil keputusan-keputusan yang tidak popular tetapi perlu untuk kesejahteraan masa depan negara, termasuklah langkah merasionalisasikan subsidi minyak dan yang paling berani, memperkenalkan cukai GST.

Beliau sedar bahawa langkah-langkah ini ada "political cost"nya tetapi beliau gah juga meneruskannya walaupun langkah-langka tersebut hanya dapat di hargai di jangka panjang, bukan di dalam tempuh setahun-dua.

Saya dapat melihat visi DS Najib.

Baru-baru ini, beliau telah menyatakan hasratnya untuk meningkatkan ekonomi negara dari RM1.0 trillion sekarang kepada RM2.0 trillion dalam tempuh 7-8 tahun. Beliau mengumumkan ini untuk memberi inspirasi bagaimana rakyat Malaysia harus mengejar untuk mendapat sebahagian dari perkembangan saiz ekonomi tersebut.

DS Najib mencuba sedaya upaya untuk membina "building blocks" ekonomi negara dari sebanyak sudut yang bolih.

Ini bermula dengan adanya 'PERMATA" untuk mendidik anak-anak berminda genius yang berIQ tinggi hingga memperkenalkan sistem KBAT. Adalah mustahil untuk sistem pendidikan negara di rombak secara total secara "overnight" tetapi perubahan di lakukan setapak demi setapak.

Beliau juga telah bersetuju dengan beberapa rombakan untuk meningkatkan tahap kecermelangan IPTA-IPTA negara. Dan sekarang, putik-putik kejayaan telah mula dapat di saksikan dengan kesemua IPTA meningkat rankingnya di dalam beberapa senarai antarabangsa.

Belaiu juga mengalakkan pertumbuhan ekonomi digital dengan pelbagai inisiatif kerana beliau percaya bahawa ekonomi digital adalah perlu untuk Malaysia menjadi sebuah negara yang maju.

DS Najib juga mahu meletakkan Malaysia sebagai negara "Top 20" di dunia. Cita-cita beliau adalah amat tinggi, bukan untuk dirinya, bukan juga untuk generasi seangkatan umur saya tetapi untuk mereka yang sekarang ini berumur 0-10 tahun, untuk anak-anak Malaysia yang belum lahir lagi ke dunia ini pun.

Terlalu ramai di antara kita tidak dapat mencantum setiap langkah yang di buat oelh DS Najib, dan bagaimana setiap langkah, jika di teliti, menunjukkan rancangan dan halatuju DS Najib.

Sesungguhnya, untuk membina batu asas (foundation) untuk ekonomi negara maju ini, beberapa pengstrukturan perlu di adakan, termasuk permansuhan sistem kroni yang berat sebelah, meliberasikan beberapa industri kepada kuasa pasaran, sistem subsidi yang "distort" market pricing mechanism - sistem-sistem ini tidak sesuai lagi untuk masakini dan untuk masa hadapan. Sebagai seorang yang mempelajari ekonomi, saya setuju dengan pemansuhan sistem-sistem ini.

BERSAMBUNG.

Saya akan huraikan pandangan saya bagaimana DS Najib "memujuk" rakyat Malaysia agar "participate" di dalam "ekonomi alaf baru" ini.

Kredit: Credit Tuan Hj Saiful Bahari Baharom

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10209289352324833&id=1053139405

 

Comments

Popular posts from this blog

Jadual Perjalanan Dan Tambang KTM Komuter Sektor Utara - Padang Rengas - Bukit Mertajam

Tiga pasangan negara mara ke pusingan ketiga Kejohanan Dunia

Malaysia Milk tarik balik penjualan produk Marigold HL