Muhyiddin, menatu dan projek sakit Jabatan Imigresen


Muhyiddin, menatu dan projek sakit Jabatan Imigresen

BACA seterusnya di: https://pakdin.my/162344

Beberapa info latar belakang menarik mengenai projek imigresen yang Midin dan menantunya sedang disiasat SPRM.

Pada Ogos 2017, kerajaan Barisan Nasional (BN) menganugerahkan projek bernilai RM3.5 bilion kepada Prestariang berdasarkan PPI terhadap Prestariang untuk menggantikan sistem sedia ada yang digunakan oleh Jabatan Imigresen Malaysia (JIM) sejak lebih 20 tahun lau. Projek itu dinamakan Sistem Kawalan Imigresen Nasional (SKIN).

Tetapi selepas Midin menjadi menteri Kementerian Dalam Negeri (KDN), beliau membatalkan projek ini dan mahu ia digantikan dengan projek lain yang dinamakan Sistem Imigresen Bersepadu Nasional (National Integrated Immigration System - NIISe) bernilai RM1.16 bilion - yang beliau dakwa boleh membantu menyelamatkan duit kerajaan sebanyak RM1 bilion berbanding dengan SKIN

Sekarang anda mungkin berfikir bahawa RM1.16b jauh lebih murah daripada projek SKIN RM3.5 bilion tetapi terdapat kunci perbezaan utama.

SKIN adalah berdasarkan model konsesi di mana pembiayaan awal dan risiko pelaksanaan kepada kerajaan adalah sifar sehingga ia dibangunkan sepenuhnya.

Hanya apabila SKIN beroperasi sepenuhnya selepas 3 tahun pembangunan yang dipersetujui, kerajaan kemudiannya akan membayar kos konsesi sebanyak RM290 juta setahun untuk menggunakannya sementara vendor terus mengendalikan dan menyelenggara sistem sehingga tamat konsesi 15 tahun.

Jika sistem SKIN tidak berfungsi maka kerajaan tidak perlu membayar apa-apa.

Ini berbeza dengan projek NIISe Midin yang berasaskan turn-key - bermakna kerajaan membayar pendahuluan untuk keseluruhan kos pembangunan selama Lima Puluh Empat (54) bulan bermula dari 1 Mac 2021 hingga 31 Ogos 2025.

Ini bermakna kerajaan mengambil semua risiko sekiranya projek itu gagal.

Di bawah model ini, kerajaan juga akan terus menanggung kos penyelenggaraan dan operasi tahunan tambahan yang tidak ditentukan sekiranya sistem itu berjaya dibangunkan.

Menurut laporan SPRM baru-baru ini, projek itu kini diklasifikasikan sebagai projek 'sakit' di mana hanya sedikit kemajuan dilaksanakan.

Lebih teruk lagi ialah vendor asal SKIN kini menuntut ganti rugi RM922 juta untuk penamatan pramatang kontraknya selepas mereka telah menyelesaikan 22% kerja. Kes masih di mahkamah.

"PSKIN saman kerajaan RM732 juta"

https://www.utusan.com.my/nasional/2019/04/pskin-saman-kerajaan-rm732-juta/

Ini bermakna keputusan Midin telah menyebabkan kerugian berbilion-bilion kepada kerajaan - baik daripada projek baru yang gagal, model perniagaan yang lebih inferior yang memindahkan risiko kepada kerajaan serta tuntutan undang-undang daripada vendor asal.

Dakwaan rasuah berhubung projek ini bermula pada 2019 apabila SPRM menerima maklumat bahawa pertukaran mendadak jawatan Ketua Pengarah Jabatan Imigresen boleh dikaitkan dengan percubaan untuk memberikan kontrak untuk sistem imigresen jabatan itu.

"SPRM siasat jika pertukaran KP Imigresen ada kaitan projek RM3.5b"

https://www.malaysiakini.com/news/460217

Ketika itu, Midin menafikan ada unsur rasuah.

"Muhyiddin nafi pertukaran KP imigresen ada kaitan kontrak RM3.5b"

https://www.malaysiakini.com/news/460689

Kemudian mula muncul artikel pada Dis 2020 bahawa syarikat S5 Systems Sdn Bhd di mana menantunya adalah pemegang saham merupakan pemain utama yang terlibat dalam projek ini.

"Menantu Muhyiddin dapat projek?"

https://www.bnnewsonline.com/menantu-muhyiddin-dapat-projek-puad-zarkashi/

Midin kemudian mengisytiharkan darurat 8 bulan yang pada 12 Januari 2021.

Bagaimanapun, hanya dua minggu selepas darurat diisytiharkan, pada 29 Jan 2021, kerajaan Midin kemudian menganugerahkan projek itu kepada IRIS Information Technology Systems Sdn Bhd yang telah bekerjasama dengan sistem S5.

Ketua Pegawai Eksekutif S5 mengesahkan ini pada Mac 2021.

"Syed Hafiz berkata S5 tidak membuat tawaran untuk kontrak itu sendiri tetapi melalui kerjasama dengan IRIS untuk tender NIIS dan penyertaan mereka memberikan nlai "penting".

"March 2021: S5 Systems clears the air on ‘political links"

https://www.theedgemarkets.com/article/s5-systems-clears-air-political-links

Ini bermakna jika IRIS berjaya memperolehi tender tersebut maka S5 (dan juga menantu Midin) berjaya juga.

Bagaimanapun, perkongsian ini terungkai sebaik sahaja Midin tidak lagi menjadi PM.

Pada 27 Dis 2021, S5 Systems kemudiannya memfailkan injunksi undang-undang terhadap IRIS untuk menghalang IRIS daripada melibatkan pihak ketiga/subkontraktor untuk skop tertentu dan bagi mana-mana pihak ketiga/subkontraktor yang telah dilantik oleh IITS ditamatkan/dihentikan untuk skop tertentu.

https://www.bursamalaysia.com/market_information/announcements/company_announcement/announcement_details?ann_id=3224253&fbclid=IwAR2BwOq6fOskEeEQ6enWPkIQys1SJa0n9e9NTaSccFR36QLWZhg7e7eqviY

Ini menunjukkan bahawa menantu Midin yang memiliki S5 sememangnya mempunyai bahagian penting dalam projek imigresen yang dianugerahkan kepada IRIS.

Semalam, sesuatu yang lebih pelik berlaku. IRIS mengumumkan bahawa kini menjual 80% syarikat yang dianugerahkan projek RM1.16 bilion dengan hanya RM70 juta.

"Iris Corp jual 80 peratus saham dalam pemaju projek NIISe"

https://www.bharian.com.my/bisnes/korporat/2023/02/1062564/iris-corp-jual-80-peratus-saham-dalam-pemaju-projek-niise

Itu sahaja buat masa ini.

Mari kita lihat apa yang boleh dibuat oleh SPRM selepas mereka menemu bual Midin dan menantunya.

VIDEO berkaitan: 

Comments

Popular posts from this blog

Jadual Perjalanan Dan Tambang KTM Komuter Sektor Utara - Padang Rengas - Bukit Mertajam

Tiga pasangan negara mara ke pusingan ketiga Kejohanan Dunia

Malaysia Milk tarik balik penjualan produk Marigold HL