[VIDEO] 3 pendaki terkandas di Gunung Liang diselamatkan


[VIDEO] 3 pendaki terkandas di Gunung Liang diselamatkan

BACA seterusnya di: https://pakdin.my/162873

Pada jam 06:58 petang 25 Mac 2023,  Balai Bomba telah menerima panggilan kecemasan Orang hilang di Gunung Liang, Tanjung Malim. Sepasukan anggota digerakkan ke lokasi bagi atur gerak pasukan SAR. 

Pasukan SAR diketuai Ketua Balai Bomba Tanjung Malim dan turut hadir pegawai kanan dilokasi Ketua Zon 4 Perak. 

Pasukan penyelamat yang terdiri daripada Bomba Tanjung Malim, PDRM dan Pasukan Bomba Sukarela Slim Village di atur gerak dalam usaha pencarian 3 mangsa yang di khuatiri sesat.

Mereka dipercayai terkandas di kawasan Gunung Liang, Tanjung Malim ketika melakukan aktiviti mendaki.

Jurucakap Jabatan Bomba dan Penyelamat Perak berkata pihaknya mengerahkan sepasukan anggota dari Balai Bomba dan Penyelamat Tanjung Malim ke lokasi kejadian selepas menerima panggilan kecemasan mengenai mangsa yang terperangkap pada 5:35 petang.


"Kesemua mangsa tidak dapat turun ke kaki bukit atas faktor cuaca dan laluan merintangi sungai telah dinaiki air disebabkan hujan lebat berterusan pada sebelah petang," menurutnya dalam kenyataan.

Katanya mangsa kemudian berjaya turun dengan bantuan anggota bomba dan Pasukan Bomba Sukarela Slim Village pada 9:35 malam.

 Hasil pencarian berjaya menemui 2 mangsa wanita berumur 42 dan 46 tahun. 

 Salah seorang mangsa berjaya dibawa turun pada jam 03:29 pagi oleh beberapa orang pasukan penyelamat. 

 Operasi SAR seterusnya diteruskan lagi bersama salah seorang mangsa yang diselamatkan.

Pada Jam 07:00 pagi, pasukan SAR kedua di atur gerak yang terdiri daripada Bomba Tanjung Malim, PDRM, PBS Slim Village, Jabatan Hutan dan Malim Gunung. Hasil usaha pencarian berjaya menemui mangsa terakhir Lelaki berusia 68 Tahun pada jam 10:19 pagi dalam keadaan keletihan dan dianggarkan 4km dari PKB. 

Mangsa kemudiannya dibawa turun dan selamat sampai di PKB pada jam 12:00 tengah hari tadi. Seterusnya mangsa diberi rawatan oleh Unit EMRS sebelum diserahkan kepada keluarganya.

Comments

Popular posts from this blog

Jadual Perjalanan Dan Tambang KTM Komuter Sektor Utara - Padang Rengas - Bukit Mertajam

Tiga pasangan negara mara ke pusingan ketiga Kejohanan Dunia

Malaysia Milk tarik balik penjualan produk Marigold HL