Penghapusan borang imigresen boleh meningkatkan kemasukan pelancong Malaysia ke Thailand


Penghapusan borang imigresen boleh meningkatkan kemasukan pelancong Malaysia ke Thailand

BACA seterusnya: https://pakdin.my/168982/

Profesional pelancongan di Songkhla telah menyuarakan hasrat mereka untuk menghentikan borang imigresen TM6 sebagai pemeriksaan sempadan tambahan dan penghapusan caj perkhidmatan lebih masa, kerana langkah-langkah ini terus memperlahankan kemasukan pelancong dari Malaysia.

Kerajaan memberi kelulusan minggu ini untuk membatalkan borang TM6 dari 1 November hingga 30 April 2024, di pusat pemeriksaan imigresen Sadao di Songkhla.

Menjelang 22 Oktober, kiraan ketibaan dari Malaysia telah mencecah 3.54 juta, mengatasi 2.7 juta pengunjung dari China. Pihak Berkuasa Pelancongan Thailand menjangkakan pasaran Malaysia akan melepasi rekod 4.2 juta ketibaan yang dicatatkann pada tahun 2019.

Songchai Mungprasithichai, ketua Persatuan Penggalakan Pelancongan Songkhla, menekankan bahawa biasanya terdapat antara 500 dan 600 individu yang melalui pusat pemeriksaan Sadao setiap jam semasa tempoh cuti, menyebabkan pelancong terkandas di sempadan sehingga sejam. Beliau berkata walaupun penggantungan borang TM6 akan memudahkan perjalanan pelancong, ia juga boleh menarik pengunjung yang biasanya masuk melalui pusat pemeriksaan lain, juga akan mengakibatkan kesesakan.

Bagi mengurangkan kesesakan di pusat pemeriksaan tertentu, Songchai mencadangkan kerajaan juga memansuhkan borang di pusat pemeriksaan kedua paling sibuk, Padang Besar, yang terletak 10 kilometer dari Sadao.

Beliau juga mencadangkan supaya pintu masuk Betong di Yala dan pintu masuk Wang Prachan di Satun dikecualikan daripada proses pengisian borang, kerana tapak ini lazimnya menarik pelancong dari Malaysia dan boleh membantu dalam menguruskan jumlah pelawat di Songkhla, lapor Bangkok Post.

Bayaran perkhidmatan

Songchai mengenal pasti satu lagi halangan bagi pelancong yang melakukan perjalanan melalui darat sebagai bayaran yang dikenakan untuk perkhidmatan masa antara 5 dan 9 pagi, 12 dan 1 tengah hari, dan 4.30 dan 11 malam. Setiap individu mesti membayar 20 baht (AS$0.55), manakala bas pelancongan dikenakan bayaran 500 baht (AS$14).

Walaupun dengan pengecualian TM6, Songchai menjelaskan bahawa pelancong sering menghadapi beratur panjang untuk membayar yuran ini jika mereka masuk di luar waktu kerja standard.

Beliau juga menyatakan bahawa pengendali pelancongan selatan ingin kerajaan menarik balik sekatan ke atas bas pelancongan Malaysia, yang pada masa ini hanya dibenarkan melakukan perjalanan dalam Songkhla.

Had ini, yang diperkenalkan pada 2014, telah mengakibatkan sektor pelancongan kehilangan 50,000 hingga 60,000 pengunjung setiap bulan, kerana sebilangan besar pelancong Malaysia berminat untuk melawat wilayah lain untuk menyertai acara tahunan, seperti yang diadakan di Wat Phra Mahathat Woramahawihan di Nakhon Si Thammarat.

Pelancong ini juga ingin melancong ke wilayah pesisir pantai seperti Phuket, Krabi, dan Surat Thani, menurut Songchai.

“Songkhla adalah pusat kepada kira-kira 30 pengendali pelancongan yang mampu mengatur penerbangan terus ke wilayah ini. Walau bagaimanapun, kita juga mesti mempertimbangkan perniagaan kecil di sepanjang jalan yang akan kehilangan pendapatan jika pelancong memilih untuk terbang terus ke destinasi mereka daripada mengambil laluan yang indah dengan bas pelancongan seperti yang telah mereka lakukan sejak sedekad lalu.”

Comments

Popular posts from this blog

Jadual Perjalanan Dan Tambang KTM Komuter Sektor Utara - Padang Rengas - Bukit Mertajam

Tiga pasangan negara mara ke pusingan ketiga Kejohanan Dunia

Malaysia Milk tarik balik penjualan produk Marigold HL