Israel dakwa Hamas dilatih di Malaysia


Israel dakwa Hamas dilatih di Malaysia

Baca di: https://pakdin.my/168834

Pada awal pagi 21 Julai, tentera IDF menawan seorang komander sel Hamas di Khan Yunis, selatan Gaza. Apabila disoal oleh ISA (Agensi Keselamatan Israel — juga dikenali sebagai Perkhidmatan Keselamatan Shin Bet), komander sel itu mendedahkan bahawa beliau telah dihantar oleh pimpinan Hamas ke Malaysia untuk latihan paragliding. Rancangannya adalah untuk terjun ke Israel untuk menculik dan membunuh orang awam menurut laporan IDF Israel.

Dilaporkan, banduan itu turut mendedahkan rancangan Hamas untuk menyerang hendap tentera Israel dengan peluru berpandu anti kereta kebal malah menunjuk ke arah sarang penembak tepat pengganas di peta Gaza. Lokasi: tingkat sepuluh bangunan Bulan Sabit Merah Palestin di Khan Yunis.

Selepas direkrut menjadi sayap tentera Hamas pada 2007, pengganas itu menjalani latihan tempur tetap. Setiap lima bulan dia akan menghadiri kursus penyegaran yang melibatkan latihan dengan senapang automatik Kalashnikov, mesingan PKC buatan Soviet dan bom tangan buatan sendiri.

Memetik laporann dari akhbar nerkenaan, pada 2010, banduan itu telah dimasukkan ke dalam pasukan khas yang dihantar ke Malaysia untuk latihan payung terjun, sebagai persediaan untuk serangan penculikan rentas sempadan ke atas Israel. Dia dan sepuluh pengganas lain dari seluruh Gaza menghabiskan masa seminggu menerima latihan di Malaysia.

Selepas kembali ke Gaza, banduan itu diberi latihan senjata tambahan. Mereka diberi amaran untuk mengekalkan kerahsiaan, dan tidak mendedahkan butiran latihan Malaysia mereka kepada sesiapa.

Pada 2014, empat tahun selepas dihantar ke Malaysia, skuad komando Hamas telah dipanggil untuk lebih banyak latihan payung terjun. Latihan kali ini berlangsung di dalam Semenanjung Gaza. Menurut banduan itu, skuad itu tidak diberitahu tentang di mana serangan penculikan itu akan berlaku.

Banduan itu memberitahu penyiasat tentang kem latihan Hamas yang berlaku pada Jun tahun ini. Latihan melibatkan latihan dengan pistol, Kalashnikov, M-16, RPG, mesingan dan latihan perobohan. Pengganas yang menghadiri kem itu dilatih dalam pelbagai kaedah untuk menculik askar dan cara beroperasi di dalam rangkaian terowong Hamas yang luas. Banduan itu sepatutnya menghadiri kursus sedemikian selepas Ramadan (akhir Julai). Akhirnya, dia telah ditangkap oleh askar IDF yang beroperasi di Gaza semasa Operasi Protective Edge.

Dilaporkan penyiasatan ISA mendedahkan usaha dan sumber besar yang Hamas laburkan dalam memperkukuh keupayaan ketenteraannya termasuk membina dan melatih tentera komando mengukt perintah untuk menyerang dan menculik askar dan orang awam Israel.

Hamas berusaha keras untuk melakukan serangan terhadap Israel. Itulah sebabnya IDF tidak akan berehat dalam misinya untuk membongkar infrastruktur pengganas organisasi dan menjaga keselamatan rakyat Israel.

Comments

Popular posts from this blog

Jadual Perjalanan Dan Tambang KTM Komuter Sektor Utara - Padang Rengas - Bukit Mertajam

Tiga pasangan negara mara ke pusingan ketiga Kejohanan Dunia

Malaysia Milk tarik balik penjualan produk Marigold HL