'WSJ guna tajuk selamat kerana tak boleh buktikan dakwaan'

Akhbar The Wall Street Journal (WSJ) memilih tajuk yang "selamat" dalam dakwaan terbarunya terhadap Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak kerana mereka tidak mempunyai bukti untuk menyokong laporannya itu, kata wartawan veteran Datuk Ahiruddin Atan.

"Perhatikan bagaimana editor WSJ memilih tajuk 'selamat' untuk melindungi akhbar itu sekiranya ia dibawa ke mahkamah oleh perdana menteri Malaysia," katanya dalam blognya Rocky Bru hari ini.

WSJ dalam laporannya yang bertajuk '1MDB Scandal: Deposits in Malaysian leader's accounts said to top US$1 billion', mendakwa deposit ke dalam akaun bank peribadi Najib berjumlah lebih daripada AS$1 bilion.

"Jika WSJ benar-benar serius mengenai kewartawanan, ia akan menggugurkan perkataan 'said' atau 'dikatakan' dan terus menamakan Najib.

"Jelas sekali ia tidak boleh kerana tidak mempunyai apa yang diperlukan untuk menyokong dakwaan itu," kata Ahiruddin.

Dana AS$1 bilion yang didakwa dimasukkan ke akaun perdana menteri , juga termasuk AS$681 juta (RM2.6 bilion) yang menurut Najib dan pihak berkuasa Malaysia sebagai sumbangan politik.

WSJ juga mendakwa bahawa sebahagian besar wang AS$1 bilion itu berasal dari 1MDB, dan bukannya dari Arab Saudi.

Mengulas lanjut, Ahiruddin menasihatkan rakyat Malaysia untuk meneliti artikel WSJ itu sebelum mempercayai semua yang mereka baca.

"Rakyat Malaysia yang menerima laporan negatif WSJ mengenai negara sendiri dan perdana menteri sebagai kebenaran harus cuba 'google' dan lihat beberapa artikel akhbar tersebut yang melabelkan Malaysia sebagai sebuah negara penyangak.

"Awak akan perasaan: bahawa ini bukan kali pertama WSJ menuduh perdana menteri Malaysia mencuri wang berbilion ringgit," katanya.

Menurutnya, pada tahun 1998, selepas Datuk Seri Anwar Ibrahim digulingkan sebagai timbalan perdana menteri, WSJ mendakwa perdana menteri ketika itu, Tun Dr Mahathir Mohamad adalah seorang pencuri.

Ahiruddin berkata Mahathir tidak  menyaman WSJ kerana adalah jelas bahawa akhbar itu menyebelahi Anwar.


Comments

Popular posts from this blog

Jadual Perjalanan Dan Tambang KTM Komuter Sektor Utara - Padang Rengas - Bukit Mertajam

Tiga pasangan negara mara ke pusingan ketiga Kejohanan Dunia

Malaysia Milk tarik balik penjualan produk Marigold HL