Starbucks terpaksa membayar baristanya secara manual kerana pengodaman ransomware pada perisian pihak ketiga
Penggodaman ransomware telah mengganggu sistem perisian pihak ketiga yang digunakan Starbucks untuk menjejak dan mengurus jadual baristanya, memaksa rantaian kopi beralih kepada mod manual untuk memastikan pekerjanya dibayar dengan betul, kata jurucakap Starbucks pada Isnin 2 Disember 2024.
Starbucks telah menasihati pekerja mereka tentang cara menangani gangguan secara manual, dan syarikat itu akan memastikan semua orang dibayar untuk semua jam bekerja, menurut jurucakap Starbucks Jaci Anderson.
Starbucks menyertai senarai syarikat yang terganggu oleh penggodaman Blue Yonder, penyedia perkhidmatan awan yang berpangkalan di Arizona yang melayani kedai runcit dan firma Fortune 500. Dua daripada empat rangkaian runcit teratas di United Kingdom memberitahu bahawa mereka sedang mengambil langkah untuk menangani gangguan Blue Yonder.
Wall Street Journal mula-mula melaporkan bahawa Starbucks telah terjejas oleh penggodam Blue Yonder.
Pembuat kereta Ford berkata bahawa ia sedang menyiasat sebarang kesan yang berpotensi.
"Ford sedar dan sedang menyiasat secara aktif jika insiden siber di pembekal pihak ketiga mempunyai sebarang kesan ke atas operasi atau sistem kami," kata jurucakap Ford, Ian Thibodeau.
Pelbagai syarikat multinasional utama menggunakan perkhidmatan awan Blue Yonder untuk menguruskan rantaian bekalan mereka. Syarikat itu telah menolak untuk menjawab soalan mengenai pelanggannya yang terjejas oleh penggodaman itu. Kenyataan awam terbaru Blue Yonder mengatakan ia "berusaha sepanjang masa untuk bertindak balas terhadap insiden ini dan terus membuat kemajuan."
Sejak penggodam menyerang minggu lalu, Blue Yonder telah berebut untuk bekerjasama dengan pelanggan yang berpangkalan di AS untuk mengurangkan sebarang kesan kepada pelanggan.
Blue Yonder telah mengupah firma keselamatan siber AS CrowdStrike untuk pemulihan daripada penggodaman itu, dua sumber yang biasa dengan perkara itu memberitahu CNN. Jurucakap CrowdStrike merujuk soalan kepada Blue Yonder.
Serangan ransomware biasanya mengunci sistem komputer supaya penggodam boleh menuntut bayaran pemerasan. Penjenayah siber memeras rekod bayaran tebusan $1.1 bilion daripada organisasi yang dijadikan mangsa di seluruh dunia pada 2023 walaupun kerajaan AS berusaha untuk memotong aliran wang mereka, menurut firma penjejakan kripto Chainalysis.
Serangan perisian tebusan berleluasa sepanjang tahun, tetapi musim beli-belah waktu cuti boleh menjadi masa yang sesuai untuk penggodam menyerang apabila syarikat tergesa-gesa untuk memenuhi pesanan.
Firma keselamatan siber Semperis mendapati bahawa 86% organisasi yang ditinjau di Amerika Syarikat, United Kingdom, Perancis dan Jerman yang menghadapi serangan perisian ransomware disasarkan pada hari cuti atau hujung minggu.
Gangguan itu merupakan cabaran terbaharu yang dihadapi Ketua Pegawai Eksekutif Starbucks baharu Brian Niccol, yang bergelut dengan penurunan jualan selama tiga suku berturut-turut. PAKDIN
Comments
Post a Comment