Keselamatan dipertingkatkan di daerah Hat Yai dan Sadao di Songkhla berikutan beberapa siri serangan bom dan tembakan


Keselamatan dipertingkatkan di daerah Hat Yai dan Sadao di Songkhla berikutan beberapa siri serangan bom dan tembakan

BACA seterusnya di: https://pakdin.my/163490

Sebuah bom meletup di landasan kereta api atas jambatan di Tambon Sateng Nok di daerah Muang di Yala.

Satu lagi serangan berlaku di pos luar unit operasi khas di daerah Rueso di Narathiwat. Ini menyebabkan berlakunya berbalas tembakan antara pasukan keselamatan dan lelaki bersenjata.

Dua lelaki bermotosikal melepaskan tembakan ke arah pos unit operasi khas di stesen kereta api Wat Chang di tambon Thung Phla daerah Khok Pho di Pattani.

Penyerang melepaskan tembakan ke arah pegawai polis di stesen kereta api Khok Pho di Khok Pho.

Bom paip dilemparkan ke dalam pos renjer separa tentera di tambon Yata di daerah Raman di Yala.

Satu lagi tembakan berlaku di tambon Chuap di daerah Cho Airong di Narathiwat, yang mengakibatkan berlaku berbalas tembakan dengan unit operasi polis khas yang berpangkalan di stesen kereta api Cho Airong.

Pihak berkuasa telah mengetatkan kawalan keselamatan di daerah Hat Yai dan Sadao di Songkhla berikutan beberapa siri serangan bom dan tembakan di sepanjang laluan kereta api di tiga wilayah paling selatan.

Serangan berlaku hampir serentak di enam lokasi di Yala, Pattani dan Narathiwat sekitar jam 8 malam Jumaat. Tiada kemalangan jiwa dilaporkan dalam mana-mana kejadian.

Bimbang pergolakan itu boleh menjejaskan kawasan pelancongan di Songkhla berhampiran, agensi keselamatan di wilayah itu memperhebatkan protokol untuk memastikan keselamatan, khususnya di zon ekonomi dan pelancongan di daerah Sadao dan Hat Yai, kata sumber pada Sabtu.

Sementara itu, Kol Thanitpon Hongvilai, komander rejimen infantri ke-5 dan pasukan petugas khas Thep Satri, memeriksa sempadan berhampiran Malaysia, manakala pasukan askar, polis dan pegawai pentadbiran menubuhkan pusat pemeriksaan di Jalan Kanchanavanich, yang menghubungkan daerah Sadao dan Hat Yai.

Tentera dan pasukan polis sempadan yang bertanggungjawab ke atas kawasan sempadan Thailand-Malaysia juga telah dikerahkan untuk menyekat sebarang kemasukan haram melalui saluran semula jadi.

Polis dan pegawai juga akan membuat rondaan di sepanjang laluan kereta api dari Hat Yai ke Padang Besar, sebuah bandar sempadan di daerah Sadao di Songkhla, untuk memastikan keselamatan sebelum meneruskan operasi kereta api, kata sumber.

Comments

Popular posts from this blog

Jadual Perjalanan Dan Tambang KTM Komuter Sektor Utara - Padang Rengas - Bukit Mertajam

Tiga pasangan negara mara ke pusingan ketiga Kejohanan Dunia

Malaysia Milk tarik balik penjualan produk Marigold HL