🎦 Hamas membebaskan 24 tebusan dari Gaza pada hari pertama gencatan senjata


🎦 Hamas membebaskan 24 tebusan dari Gaza pada hari pertama gencatan senjata

BACA di: https://pakdin.my/173829

Pejuang Hamas membebaskan 24 tebusan pada hari Jumaat semasa hari pertama gencatan senjata pertama perang, termasuk wanita dan kanak-kanak Israel dan pekerja ladang Thai, selepas bedilan senjata api menjadi senyap di seluruh Semenanjung Gaza buat kali pertama dalam tujuh minggu.

Tebusan dipindahkan keluar dari Gaza dan diserahkan kepada pihak berkuasa Mesir di persimpangan sempadan Rafah, diiringi lapan kakitangan Jawatankuasa Antarabangsa Palang Merah (ICRC) dalam konvoi empat gerabak, kata ICRC.

Qatar, yang bertindak sebagai orang tengah bagi perjanjian gencatan senjata itu, berkata 13 warga Israel telah dibebaskan, sebahagiannya mempunyai dua kewarganegaraan, ditambah 10 warga Thailand dan seorang Filipina. Tiga puluh sembilan tahanan wanita dan kanak-kanak Palestin dibebaskan dari penjara Israel.

Di bawah syarat gencatan senjata empat hari Israel-Hamas, 50 tebusan wanita dan kanak-kanak akan dibebaskan dalam tempoh empat hari, sebagai balasan kepada 150 wanita dan kanak-kanak Palestin di kalangan beribu-ribu tahanan di penjara Israel. Israel berkata gencatan senjata boleh dilanjutkan jika lebih ramai tebusan dibebaskan pada kadar 10 sehari.

Mereka yang dibebaskan pada hari Jumaat telah ditukar dengan 24 wanita Palestin yang dipenjarakan dan 15 remaja. Dalam sekurang-kurangnya tiga kes, sebelum banduan dibebaskan, polis Israel menyerbu rumah keluarga mereka di Baitulmaqdis, kata saksi. Polis enggan mengulas.

Sumber yang diberi taklimat mengenai rundingan itu berkata, pembebasan pekerja Thailand itu, yang semuanya lelaki, tidak berkaitan dengan rundingan gencatan senjata dan mengikut landasan berasingan yang dimediasi oleh Mesir dan Qatar.

Pekerja ladang Thai dan Filipina yang bekerja di selatan Israel adalah antara kira-kira 240 tebusan yang diheret pulang ke Gaza oleh lelaki bersenjata apabila pejuang Hamas melancarkan pembunuhan beramai-ramai pada 7 Okt.

Perdana Menteri Thailand Srettha Thavisin berkata dalam catatan media sosial bahawa 12 pekerja Thailand telah dibebaskan, dua lebih daripada jumlah yang diberikan oleh warga Qatar. Tiada sebab percanggahan diberikan.

https://youtu.be/xl_iehfeS3A

Comments

Popular posts from this blog

Jadual Perjalanan Dan Tambang KTM Komuter Sektor Utara - Padang Rengas - Bukit Mertajam

Tiga pasangan negara mara ke pusingan ketiga Kejohanan Dunia

Malaysia Milk tarik balik penjualan produk Marigold HL