Pelancong berpusu-pusu ke Doi Mae U-Kor, Thailand untuk melihat keindahan bunga matahari Mexico


Pelancong berpusu-pusu ke Doi Mae U-Kor, Thailand untuk melihat keindahan  bunga matahari Mexico

BACA di: https://pakdin.my/173809

Gunung Doi Mae U-Kor kini menarik ramai pelancong yang teruja untuk melihat ladang bunga matahari Mexico yang mekar.

Bunga-bunga keemasan ini, membentang di lereng bukit seluas 500 ekar, telah menjadi tarikan penting bagi pelawat, kedua-dua Thailand dan antarabangsa. Pihak Berkuasa Pelancongan Thailand (TAT) dijangka menerima tidak kurang 100,000 pengunjung pada musim sejuk ini yang teruja untuk merasai pemandangan semula jadi ini.

Thara Chom-Samrong-Lert, ketua Pertubuhan Pentadbiran Daerah Mae U-Kor di Daerah Khun Yuam, Wilayah Mae Hong Son, memberitahu bahawa bunga matahari Mexico di Doi Mae U-Kor di Mukim Mae U-Kor, Daerah Khun Yuam, Mae Wilayah Hong Son kini sedang mekar penuh, meliputi lebih daripada 500 ekar lereng bukit pada ketinggian melebihi 1,600 meter.

Setiap hari, tempat ini dikunjungi oleh kira-kira 300 hingga 400 pelancong untuk mengalami keajaiban alam semula jadi ini. Pengunjung boleh memilih sama ada perjalanan sehari atau bermalam di Taman Negara Sunflower Fields. Kawasan ini diiktiraf sebagai padang bunga liar terbesar dan tercantik di Thailand, dipilih sendiri sebagai destinasi yang mesti dilawati oleh TAT.

Ladang bunga matahari Mexico secara beransur-ansur mekar dan boleh dikunjungi sehingga akhir Disember. Daerah Khun Yuam telah menetapkan sasaran, menjangkakan jumlah pengunjung tidak kurang daripada 100,000 orang. Persediaan telah dibuat untuk memastikan keselesaan dan keselamatan pengunjung. Terdapat beberapa laluan yang menghala ke ladang bunga matahari, menawarkan banyak lokasi fotografi. Masa terbaik untuk melawat adalah pada waktu pagi atau petang apabila suhu lebih sejuk.

Pengunjung juga boleh menikmati lautan kabus, matahari terbit dan matahari terbenam. Mereka yang melawat ladang bunga matahari Mexico di Doi Mae U-Kor tahun ini pasti tidak akan kecewa. Selain bunga matahari yang memukau menutupi bukit, pengunjung juga boleh melihat pelbagai jenis pokok dan bunga yang ditanam untuk menambah kepelbagaian, lapor KhaoSod.

Dari jalan masuk ke ladang bunga matahari, terdapat sudut pandangan 360 darjah, perkhidmatan khemah, jualan produk OTOP, produk pertanian berkualiti Mae Hong Son, makanan tempatan dan persembahan muzik tempatan untuk mencipta suasana yang menyeronokkan dan meriah.

Padang bunga matahari Mexico Doi Mae U-Kor terletak 25 kilometer dari Daerah Khun Yuam. Ia adalah ladang bunga matahari Mexico terbesar di Thailand dan salah satu destinasi pelancongan semula jadi yang paling terkenal di Wilayah Mae Hong Son. Ia dibuka untuk lawatan dari pertengahan November hingga akhir Disember.

Comments

Popular posts from this blog

Jadual Perjalanan Dan Tambang KTM Komuter Sektor Utara - Padang Rengas - Bukit Mertajam

Tiga pasangan negara mara ke pusingan ketiga Kejohanan Dunia

Malaysia Milk tarik balik penjualan produk Marigold HL