China Geely dan Proton Malaysia mempertimbangkan kilang EV di Thailand - PM Thailand

 


China Geely dan Proton Malaysia mempertimbangkan kilang EV di Thailand - PM Thailand

BACA https://pakdin.my/170685

Pengeluar kereta nasional Malaysia Proton dan rakan kongsinya dari China Geely sedang mempertimbangkan untuk menubuhkan sebuah kilang di Thailand untuk mengeluarkan kenderaan elektrik, kata Perdana Menteri Thai Srettha Thavisin pada hari Rabu.

Srettha berkata selepas perbincangan dengan pemimpin Malaysia Anwar Ibrahim bahawa kedua-dua pihak akan mengadakan pertemuan untuk mengenal pasti langkah seterusnya "dan bergerak ke hadapan dengan cepat."

Dia tidak memberikan butiran lanjut. Geely memegang 49.9% kepentingan dalam Proton, yang dimiliki oleh konglomerat tempatan DRB-Hicom Berhad. Kemasukan pembuat kereta China itu ke dalam Proton pada 2017 telah memberikannya kedudukan di Asia Tenggara dan membantu memulihkan keuntungann jenama Malaysia yang pernah menjadi dominan itu.

DRB-Hicom dan Geely pada awal Rabu merasmikan perjanjian untuk membangunkan hab automotif di Tanjung Malim di negeri Perak tengah, di mana Geely dijangka melabur 10 bilion ringgit ($2.1 bilion).

Srettha, yang mengambil alih jawatan bulan lalu, tiba awal Rabu di Malaysia sebagai sebahagian daripada lawatan serantau untuk menarik pelaburan. Sebelum itu dia berada di Hong Kong dan Brunei dan akan terbang ke Singapura pada Khamis.

Srettha berkata beliau dan Anwar juga membincangkan pemberontakan pemisah Islam yang telah lama berlarutan di selatan Thailand, di sempadan dengan Malaysia, yang telah meragut kira-kira 7,000 nyawa sejak 2004. Malaysia telah menjadi tuan rumah dan pemudahcara rundingan damai antara kumpulan pemisah dan kerajaan Thailand, tetapi sedikit kemajuan telah dicapai.

Comments

Popular posts from this blog

Jadual Perjalanan Dan Tambang KTM Komuter Sektor Utara - Padang Rengas - Bukit Mertajam

Tiga pasangan negara mara ke pusingan ketiga Kejohanan Dunia

Malaysia Milk tarik balik penjualan produk Marigold HL