Arun Bancham dipilih sebagai Sheikhul Islam baru di Thailand


Arun Bancham dipilih sebagai Sheikhul Islam baru di Thailand

BACA di: https://pakdin.my/173797

Presiden Jawatankuasa Hal Ehwal Islam Bangkok, Arun Boonchom, mencatatkan kejayaan sebagai Sheikhul Islam ke-19 yang baru dipilih, atau Chularajmontri, di Thailand.

Pelantikan Arun sebagai  Sheikhul Islam Baru di Thailand berikutan pemergian Aziz Phitakkumpon pada bulan sebelumnya.

Undian penentu itu berlangsung di Pusat Pentadbiran Kebangsaan bagi Hal Ehwal Islam, yang terletak di daerah Nong Chok, di bawah seliaan Timbalan Menteri Dalam Negeri Chada Thaiseth semalam. Pertandingan untuk jawatan terhormat itu termasuk Prasarn Sricharoen, timbalan pengerusi panel pakar di Pejabat Sheikhul Islam, dan Wisoot Binlateh, seorang imam di masjid Ban Nuea di Songkhla.

Arun bagaimanapun muncul sebagai pemenang dengan mendapat sokongan 471 daripada 724 pengundi. Pengundi ini mewakili jawatankuasa Islam yang merangkumi 40 wilayah di seluruh negara. Berikutan itu, Kementerian Dalam Negeri akan membentangkan nama Sheikhul Islam yang dipilih untuk pengesahan diraja.

Arun memiliki ijazah sarjana muda dalam pengajian Islam dari Universiti Islam Madinah di Arab Saudi. Selain itu, beliau menamatkan satu lagi ijazah sarjana muda dalam hubungan antarabangsa dari Universiti Terbuka Sukhothai Thammathirat di Thailand.

Sebelum memegang jawatan sekarang, presiden Jawatankuasa Hal Ehwal Islam yang baru dilantik berkhidmat sebagai timbalan presiden Majlis Islam Pusat Thailand. Beliau juga memegang jawatan pengerusi panel pakar di Pejabat Sheikhul Islam dan merupakan naib presiden Persatuan Perhubungan Guru Islam Thailand di bawah naungan diraja

Arun Boonchom memulakan perjalanannya sebagai Chularajmontri ke-19, bersedia membimbing masyarakat Islam Thailand dengan kekayaan pengetahuan dan pengalamannya.

Comments

Popular posts from this blog

Jadual Perjalanan Dan Tambang KTM Komuter Sektor Utara - Padang Rengas - Bukit Mertajam

Tiga pasangan negara mara ke pusingan ketiga Kejohanan Dunia

Malaysia Milk tarik balik penjualan produk Marigold HL