🎦 WHO meminta China memberikan butiran lanjut mengenai wabak radang paru-paru melibatkan kanak-kanak


🎦 WHO meminta China memberikan butiran lanjut mengenai wabak radang paru-paru melibatkan kanak-kanak

BACA di: https://pakdin.my/173753/

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) telah meminta Beijing untuk mendapatkan maklumat lanjut mengenai wabak radang paru-paru misteri di utara China yang nampaknya kebanyakannya memberi kesan kepada kanak-kanak.

WHO membuat "permintaan rasmi untuk maklumat terperinci mengenai peningkatan penyakit pernafasan dan melaporkan kelompok radang paru-paru pada kanak-kanak," kata agensi kesihatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu dalam satu kenyataan pada hari Rabu.

China telah mengalami peningkatan dalam kes penyakit seperti influenza berbanding tempoh yang sama dalam tiga tahun sebelumnya apabila langkah ketat berkuat kuasa sebagai sebahagian daripada strategi sifar COVID.

Dasar itu telah ditinggalkan secara tiba-tiba pada Disember 2022.

WHO menyatakan bahawa Suruhanjaya Kesihatan Kebangsaan China memberitahu sidang akhbar awal bulan ini bahawa terdapat peningkatan dalam kejadian penyakit pernafasan, mengaitkannya dengan penarikan langkah COVID-19 dan penyebaran bukan sahaja COVID-19 tetapi juga patogen seperti seperti influenza, mycoplasma pneumoniae (jangkitan bakteria biasa yang biasanya memberi kesan kepada kanak-kanak yang lebih muda), dan virus pernafasan pernafasan (RSV).

Awal minggu ini, ProMED, sebuah komuniti perubatan dalam talian yang menimbulkan persoalan pada penghujung 2019 tentang penyakit yang tidak diketahui yang tersebar di Wuhan yang kemudiannya menjadi COVID-19, mencatatkan peningkatan jumlah laporan media mengenai kelompok radang paru-paru yang tidak didiagnosis dalam kalangan kanak-kanak di utara China.

FTV News, saluran media Taiwan, melaporkan bahawa hospital kanak-kanak di Beijing, Liaoning dan tempat lain di utara "dipenuhi dengan kanak-kanak yang sakit" dan ibu bapa mempersoalkan sama ada pihak berkuasa "menyembunyikan wabak".

ProMED berkata lebih banyak maklumat pasti tentang "berkenaan penyakit" diperlukan.

Menyedari bahawa tidak jelas sama ada wabak di utara China dan peningkatan keseluruhan jangkitan pernafasan yang dilaporkan sebelum ini oleh pihak berkuasa China dikaitkan, WHO berkata ia telah meminta Beijing untuk mendapatkan maklumat lebih terperinci mengenai situasi itu.

“WHO meminta maklumat epidemiologi dan klinikal tambahan, serta keputusan makmal daripada kluster yang dilaporkan ini dalam kalangan kanak-kanak, melalui mekanisme Peraturan Kesihatan Antarabangsa,” kata kenyataan itu.

“Kami juga telah meminta maklumat lanjut tentang trend terkini dalam peredaran patogen yang diketahui termasuk influenza, SARS-CoV-2, RSV dan mycoplasma pneumoniae, dan beban semasa ke atas sistem penjagaan kesihatan. WHO juga berhubung dengan doktor dan saintis melalui perkongsian teknikal dan rangkaian sedia ada kami di China.”

WHO menggesa orang ramai di China mengambil langkah mengurangkan risiko mereka dijangkiti jangkitan pernafasan termasuk mengemas kini vaksinasi, menjaga jarak dengan orang lain, memakai topeng apabila perlu dan tinggal di rumah apabila sakit. Ujian juga penting, katanya.


Apa yang kita tahu tentang penyakit misteri?

China Utara telah melaporkan peningkatan penyakit seperti influenza sejak pertengahan Oktober, berbanding tempoh yang sama dalam tiga tahun sebelumnya, menurut WHO.

Kluster radang paru-paru yang tidak didiagnosis pada kanak-kanak di utara China juga telah dilaporkan oleh kumpulan termasuk Program Pemantauan Penyakit Baru Muncul (PMED).

WHO berkata tidak jelas sama ada kluster itu dikaitkan dengan peningkatan keseluruhan jangkitan pernafasan - atau kejadian berasingan.

Pada 21 November, sistem pengawasan penyakit awam ProMed mengeluarkan pemberitahuan tentang laporan "pneumonia yang tidak didiagnosis".

Amaran itu, berdasarkan laporan oleh outlet Taiwan FTV News, berkata hospital kanak-kanak di Beijing dan Liaoning, berselang pada jarak 500 batu, "dipenuhi kanak-kanak yang sakit".

"Ramai, ramai yang dimasukkan ke hospital," kata Wei, warga Beijing, kepada FTV News. "Mereka tidak batuk dan tiada simptom. Mereka hanya mengalami suhu tinggi (demam) dan ramai yang mengalami nodul pulmonari."

Dalam nota editor, ProMed berkata: "Laporan ini mencadangkan wabak penyakit pernafasan yang tidak didiagnos secara meluas... Ia sama sekali tidak jelas bila wabak ini bermula kerana ia akan menjadi luar biasa apabila begitu ramai kanak-kanak terjejas dengan begitu cepat.

"Laporan itu tidak mengatakan bahawa mana-mana orang dewasa dijangkiti, berpendapat mereka  terdedah terhadap wabak ini di sekolah."

https://youtu.be/lbUea0iMErY

Comments

Popular posts from this blog

Jadual Perjalanan Dan Tambang KTM Komuter Sektor Utara - Padang Rengas - Bukit Mertajam

Tiga pasangan negara mara ke pusingan ketiga Kejohanan Dunia

Malaysia Milk tarik balik penjualan produk Marigold HL