🎦 Sambal Terung balado – Versi lebih sihat


Sambal Terung balado – Versi lebih sihat

BACA seterusnya di: https://pakdin.my/170742

APA ITU BALADO?

Balado adalah sejenis sambal Indonesia yang berasal dari Sumatera Barat, tepatnya masakan Padang.  Ia pada asasnya adalah cili merah yang dikisar dengan bawang merah, bawang putih, herba seperti daun salam, daun limau purut, jus limau nipis, tomato dalam jumlah minyak yang banyak yang menjadikan balado kelihatan berkilat dan menyelerakan.

PELBAGAI MASAKAN BALADO

Anda boleh membuat pelbagai resepi balado daripada apa-apa sahaja. Ada balado udang, balado telur, balado sotong, balado ayam, balado ikan...anda faham intinya!  And then, of course, balado terung ni atau sambal terong balado.

APA JENIS TERUNG YANG DIGUNAKAN DALAM RESEPI INI

Apa sahaja terunng. Terung ungu (terung panjang ungu) lebih digemari.  Tetapi terung kulit yang lebih tebal dan warna yang lebih gelap juga boleh digunakan untuk resipi ini.  Rasanya hampir sama.



CARA MEMILIH TERUNG

 1. Pilih saiz yang lebih kecil

 Terung yang lebih besar cenderung berasa pahit dan mempunyai lebih banyak biji

 2. Bentuk

 Terung bentuk yang lebih panjang mempunyai "jus" yang lebih sedikit berbanding dengan bentuk yang lebih bulat.  Ia sesuai digunakan untuk sambal terong balado

 3. Penampilan fizikal

 Pastikan terung tidak mempunyai sebarang lebam atau luka pada kulit luar. 

BAGAIMANA MENGELAKKAN TERUNG MENJADI HITAM SELEPAS DIPOTONG

Sebaik sahaja bahagian dalam terdedah kepada udara, ia akan teroksida dan bertukar menjadi coklat jika anda membiarkannya di udara terbuka terlalu lama.  Untuk mengelakkan ini anda boleh menyediakan periuk berisi air dengan mencampurkan 1 sudu teh garam.  Letakkan terung yang dipotong di dalam air dan ini akan membantu mencegah atau melambatkan perubahan warna.



MEMASAK TERUNG MENGGUNAKAN PERIUK TEKANAN (KUKUS) JAUH LEBIH BAIK DARIPADA MENGGORENG.

Terung mentah mempunyai tekstur seperti span.  Rasanya biasa sahaja dan menyerap hampir apa sahaja yang anda masak bersamanya. Terung terasa enak apabila ia lembut dan hampir lembek.  Secara tradisinya, sambal terong balado dibuat dengan menggoreng kepingan terung dan disiram dengan balado.  Bolehkah anda bayangkan semua minyak yang diserap oleh terung?  terlalu berminyak!!  Periuk tekanan memasak terung untuk mencapai kelembutan yang sama tanpa memerlukan minyak.

Sekarang, pastikan anda memasak nasi untuk dimakan bersama sambal terong balado kerana anda memerlukannya untuk dimakan bersama balado yang lazat itu.  Terdapat satu lagi resipi terung kegemaran saya yang dipanggil Sambal Terong Bakar (Terung Bakar dengan Sambal) yang mungkin anda juga suka

Sambal Terong Balado Mudah (Terung dengan Sambal) - Versi lebih sihat

MASA PERSEDIAAN 15 MINIT

MASA MASAK 20 MINIT


BAHAN-BAHAN

500 gr terung ungu panjang atau boleh guna jenis ungu gelap

Sambal balado:

100 gr cili merah lihat nota

100 gr bawang merah dikupas

2 ulas bawang putih dikupas

1 tomato besar dibelah empat

1 sudu besar minyak masak

Aromatik:

3 helai daun limau purut koyakkan tepi untuk keluarkan rasa

perasa:

1 sudu kecil garam atau lebih secukup rasa

1 biji limau nipis


CARA MEMBUAT

Sediakan terung:

Bilas kulit terung hingga bersih dengan air.  Tepuk kering.  Potong batang.  Belah dua dan kemudian potong kira-kira 3 inci.  Pastikan anda memotongnya kepada saiz yang lebih kurang sama supaya ia masak dengan sekata.  Jika anda tidak memasak terung dengan segera, letakkan terung yang telah dipotong ke dalam periuk air bersama garam untuk mengelakkannya daripada menjadi hitam semasa anda memotong selebihnya.


Memasak terung menggunakan periuk tekanan:

Tuangkan 1 cawan air ke dalam periuk.  Susun terung dalam pengukus sayuran yang boleh dilipat yang boleh dimuatkan di dalam periuk.  Tutup penutup dan putar injap pelepas stim dan tetapkan pemasa kepada 3 minit

Selepas 3 minit padamkan api, tunggu 5 minit dan kemudian lepaskan tekanan sepenuhnya.

Jika memilih untuk membakar/membakar terung dalam ketuhar:

Panaskan ketuhar pada 400 F (210 C).  Lapik loyang dengan aluminium foil.  Letakkan kepingan terung di atas loyang.  Anda mungkin perlu menggosok dengan sedikit minyak untuk hasil yang lebih baik.  Bakar selama kira-kira 15 minit atau sehingga empuk.


Sediakan sambal balado semasa terung masak:

Letakkan semua bahan sambal balado dalam pemproses makanan atau gunakan pengisar. 

Panaskan kuali besar dan tuangkan bahan sambal bersama bahan aromatik.  Tumis selama kira-kira 5 minit dan kemudian masukkan bahan perasa.  Kacau terus untuk mengelakkan sambal hangus. Kemudian tambahkan garam.

Gaulkan semuanya bersama-sama:


Apabila terung sudah masak, masukkan kepingan terung ke dalam kuali dan kacau sebati semuanya.  Pindahkan ke dalam pinggan hidangan dan hidangkan segera.


NOTA

Jika anda tidak menemui lada cayenne segar (cabe keriting), boleh menggantikan dengan Chile de Arbol atau Guajillo kering.  Hanya rendam dalam air sehingga lembut dan kemudian teruskan dengan resipi

Comments

Popular posts from this blog

Jadual Perjalanan Dan Tambang KTM Komuter Sektor Utara - Padang Rengas - Bukit Mertajam

Tiga pasangan negara mara ke pusingan ketiga Kejohanan Dunia

Malaysia Milk tarik balik penjualan produk Marigold HL