Peningkatan HIV dalam kalangan remaja, Thailand menggalakkan kepada 'seks selamat'


Peningkatan HIV dalam kalangan remaja, Thailand menggalakkan kepada 'seks selamat'

BACA sini: https://pakdin.my/170572

Amaran mengenai risiko yang dikaitkan dengan amalan "seks selamat" dalam kalangan remaja Thai dikeluarkan pada Isnin selepas angka baharu menunjukkan peningkatan dalam kalangan remaja yang positif HIV.

Menurut Dr Achara Nithiaphinyasakul, pemangku ketua pengarah Jabatan Kesihatan, jabatan itu merancang untuk menyebarkan kesedaran tentang amalan hubungan seksual yang selamat di kalangan golongan muda.

Dr Ekachai Piensriwatchara, timbalan ketua pengarah jabatan itu, menambah bahawa penghormatan jantina dan ketelitian juga penting untuk mencegah aktiviti seksual tanpa persetujuan, manakala kaedah kawalan kelahiran berkecekapan tinggi, terutamanya apabila digabungkan dengan kondom, boleh mencegah kehamilan yang tidak diingini.cAmaran itu dibuat selepas Jabatan Kawalan Penyakit (DDC) baru-baru ini mengeluarkan maklumat mengenai situasi HIV di Thailand, yang menyatakan bahawa 9,230 kes positif HIV baharu dikesan pada 2022.

Daripada jumlah itu, kebanyakannya berumur antara 15 dan 24 tahun, dan hanya 22.4% sedang menerima rawatan hospital.

Bagi penyakit menular seksual (STD) lain, 14,534 kes sifilis dan gonorea dikesan pada tahun itu. Kajian itu juga mendapati hanya 80% pasangan menggunakan kondom semasa hubungan seks.

Memandangkan penggunaan kondom menghalang kehamilan yang tidak diingini dan STD, kerajaan menggalakkan orang ramai untuk mengambilnya secara percuma di mana-mana unit perkhidmatan kesihatan. Selain itu, sebagai sebahagian daripada Perkhidmatan Keselamatan Kesihatan Kebangsaan, mereka boleh menerima ujian HIV percuma menggunakan aplikasi mudah alih PaoTang, menurut DDC.

Comments

Popular posts from this blog

Jadual Perjalanan Dan Tambang KTM Komuter Sektor Utara - Padang Rengas - Bukit Mertajam

Tiga pasangan negara mara ke pusingan ketiga Kejohanan Dunia

Malaysia Milk tarik balik penjualan produk Marigold HL