▶️ Pembunuhan timbalan pemimpin Hamas di Beirut meningkatkan risiko perang Gaza merebak


Pembunuhan timbalan pemimpin Hamas di Beirut meningkatkan risiko perang Gaza merebak


GAZA, 3 Jan (Reuters) - Israel membunuh timbalan pemimpin Hamas Saleh al-Arouri dalam serangan dron di ibu negara Lubnan, Beirut pada Selasa 2 Jannuari 2024, menurut sumber keselamatan Lubnan dan Palestin, ini akan meningkatkan potensi risiko perang di Gaza merebak jauh di luar wilayah Palestin.

Arouri, 57, adalah pemimpin kanan politik Hamas pertama yang dibunuh sejak Israel melancarkan serangan udara dan darat terhadap kumpulan itu hampir tiga bulan lalu selepas serangan mengejut ke bandar-bandar Israel.

Kumpulan Hizbullah Lubnan yang bersenjata lengkap, sekutu Hamas, telah berbalas tembakan hampir setiap hari dengan Israel merentasi sempadan selatan Lubnan sejak perang di Gaza bermula pada Oktober.

Pemimpin Hizbullah Hassan Nasrallah telah memberi amaran kepada Israel agar tidak melakukan sebarang pembunuhan di bumi Lubnan, sambil berikrar akan berlaku "tindak balas yang dahsyat."

Hizbullah berkata pada hari Selasa ia telah menyasarkan sekumpulan askar Israel di sekitar Marj dengan peluru berpandu, berikutan pembunuhan Arouri.

Israel telah lama menuduh Arouri melakukan serangan maut ke atas rakyatnya, tetapi seorang pegawai Hamas berkata dia juga "diantara perunding" yang dijalankan oleh Qatar dan Mesir berhubung hasil perang Gaza dan pembebasan tebusan Israel yang dikuasai Hamas.

Israel tidak mengesahkan mahupun menafikan melakukan pembunuhan itu, tetapi jurucakap tenteranya Laksamana Muda Daniel Hagari berkata tentera Israel berada dalam keadaan bersiap sedia dan bersedia untuk sebarang senario.

“Perkara paling penting untuk diperkatakan malam ini ialah kami fokus dan kekal fokus untuk memerangi Hamas,” katanya ketika ditanya wartawan mengenai laporan pembunuhan Arouri.




Comments

Popular posts from this blog

Jadual Perjalanan Dan Tambang KTM Komuter Sektor Utara - Padang Rengas - Bukit Mertajam

Tiga pasangan negara mara ke pusingan ketiga Kejohanan Dunia

Malaysia Milk tarik balik penjualan produk Marigold HL