▶️ Gempa bumi 7.6 magnitud melanda Jepun, amaran tsunami dikeluarkan

Jepun mengeluarkan amaran tsunami untuk wilayah Ishikawa selepas gempa bumi melanda wilayah Noto.

https://pakdin.my/174746/

Gempa bumi besar dengan magnitud awal 7.6 telah melanda Ishikawa di tengah Jepun, mencetuskan amaran tsunami dan nasihat untuk penduduk berpindah dan bersiap sedia menghadapi kemungkinan gempa susulan.

Tsunami setinggi sekitar 1 meter (3.3 kaki) melanda bahagian pantai barat di sepanjang Laut Jepun, dengan gelombang yang lebih besar dijangka, lapor penyiar awam NHK pada Isnin 1 Januri 2024.

Agensi Meteorologi Jepun telah mengeluarkan amaran tsunami untuk wilayah pantai Ishikawa, Niigata dan Toyama.

“Semua penduduk mesti berpindah segera ke tempat yang lebih tinggi,” kata NHK selepas gempa bumi melanda wilayah Noto di wilayah Ishikawa sekitar 4:10 petang waktu tempatan (5:10 petang waktu Malaysia). Ia berkata satu lagi amaran gempa bumi telah dikeluarkan untuk Ishikawa.

Gelombang tsunami berbahaya setinggi 5 meter (16.4 kaki) berkemungkinan berlaku di sepanjang pantai utara tengah Jepun dalam jarak 300km (186 batu) daripada pusat gempa 7.5 magnitud, kata agensi AS dan Jepun.

Jurucakap tertinggi kerajaan Yoshimasa Hayashi berkata dalam sidang akhbar tergempar bahawa pihak berkuasa masih memeriksa tahap kerosakan dan memberi amaran kepada penduduk untuk bersiap sedia menghadapi kemungkinan gempa selanjutnya.

Lebih 36,000 isi rumah kehilangan kuasa di wilayah Ishikawa dan Toyama, kata pembekal utiliti Hokuriku Electric Power.

Pihak Berkuasa Pengawalseliaan Nuklear Jepun berkata tiada keadaan kerosakan  telah disahkan di loji tenaga nuklear di sepanjang Laut Jepun, termasuk lima reaktor aktif di loji Ohi dan Takahama Kansai Electric Power di wilayah Fukui.

Jepun adalah salah satu negara di dunia yang paling berisiko daripada gempa bumi. Gempa bumi dan tsunami yang besar melanda timur laut Jepun pada 11 Mac 2011, membunuh hampir 20,000 orang, memusnahkan bandar dan mencetuskan krisis nuklear di Fukushima.

https://youtu.be/TW9Zt1_1Dak


Comments

Popular posts from this blog

Jadual Perjalanan Dan Tambang KTM Komuter Sektor Utara - Padang Rengas - Bukit Mertajam

Tiga pasangan negara mara ke pusingan ketiga Kejohanan Dunia

Malaysia Milk tarik balik penjualan produk Marigold HL