▶️ Turboprop Pengawal Pantai belum dibenarkan berlepas sebelum nahas di Lapangan Terbang Haneda


▶️ Turboprop Pengawal Pantai belum dibenarkan berlepas sebelum nahas di Lapangan Terbang Haneda

https://pakdin.my/174801/

TOKYO - Pihak berkuasa Jepun berkata pada hari Rabu 3 Januari 2023, sebuah jet penumpang yang berlanggar dengan turboprop Pengawal Pantai di lapangan terbang Tokyo telah diberi kebenaran untuk mendarat, tetapi pesawat yang lebih kecil itu belum dibenarkan untuk berlepas, berdasarkan transkrip menara kawalan.

Kesemua 379 orang di dalam pesawat Japan Airlines (JAL) (9201.T) Airbus A350 berjaya dipindahkan selepas ia meletus dalam kebakaran berikutan nahas dengan turboprop Pengawal Pantai De Havilland Dash-8 sejurus selepas mendarat di lapangan terbang Haneda.

Tetapi lima maut daripada kalangan enam krew Pengawal Pantai yang sepatutnya berlepas dalam penerbangan misi membantu mangsa gempa bumi kuat di pantai barat Jepun, manakala kapten, yang berjaya keluar daripada bangkai pesawat, cedera parah.

Pihak berkuasa baru sahaja memulakan siasatan mereka dan masih terdapat ketidakpastian mengenai keadaan sekitar nahas itu, termasuk bagaimana kedua-dua pesawat itu berakhir di landasan yang sama.

Tetapi transkrip arahan menara kawalan trafik yang dikeluarkan oleh pihak berkuasa menunjukkan jet Japan Airlines telah diberi kebenaran untuk mendarat manakala pesawat Pengawal Pantai telah diberitahu untuk bergerak perlahan ke titik penahanan berhampiran landasan.

Seorang pegawai dari biro penerbangan awam Jepun memberitahu pemberita bahawa tiada indikasi dalam transkrip tersebut bahawa pesawat Pengawal Pantai telah diberikan kebenaran untuk berlepas.

Kapten pesawat turboprop itu berkata dia telah memasuki landasan selepas mendapat kebenaran, kata seorang pegawai Pengawal Pantai, sambil mengakui bahawa tiada indikasi dalam transkrip bahawa dia telah dibenarkan berbuat demikian.

"Kementerian pengangkutan sedang mengemukakan bahan objektif dan akan bekerjasama sepenuhnya dengan... penyiasatan untuk memastikan kami bekerjasama untuk mengambil semua langkah keselamatan yang mungkin untuk mengelakkan kejadian berulang," kata Menteri Pengangkutan Tetsuo Saito kepada pemberita.

Lembaga Pengangkutan Keselamatan Jepun (JTSB) sedang menyiasat kemalangan itu, dengan penyertaan oleh agensi di Perancis, tempat jet Airbus itu direka, dan Britain, di mana dua enjin Rolls-Roycenya dihasilkan. Di Kanada, di mana Coast Guard Dash-8 pada asalnya dibina oleh Bombardier, agensi keselamatan TSB berkata ia juga akan mengambil bahagian.

JTSB telah mendapatkan perakam suara daripada pesawat pengawal pantai, kata pihak berkuasa.

https://pakdin.my//wp-content/uploads/Video/nahas haneda airport.mp4

Comments

Popular posts from this blog

Jadual Perjalanan Dan Tambang KTM Komuter Sektor Utara - Padang Rengas - Bukit Mertajam

Tiga pasangan negara mara ke pusingan ketiga Kejohanan Dunia

Malaysia Milk tarik balik penjualan produk Marigold HL