Strain JN.1 Covid yang sangat mudah berjangkit tetapi gejala ringan dominan di Thailand


Strain JN.1 Covid yang sangat mudah berjangkit tetapi gejala ringan dominan di Thailand

https://pakdin.my/174918/

Strain JN.1 Covid-19, yang sangat mudah berjangkit tetapi dengan gejala ringan, kini dominan di negara ini, kata pakar virologi terkenal Yong Poovorawan.

Strain itu pertama kali dikesan di Amerika Syarikat dan dijangka menggantikan semua strain lain Covid-19 kerana ia merebak dengan begitu mudah, tulisnya di Facebook pada Khamis.

“Mereka yang dijangkiti strain JN.1 tidak akan mengalami gejala yang teruk. Sesetengah orang hanya mengalami selsema dan sakit tekak, seperti penyakit pernafasan biasa,” kata Prof Yong, ketua Pusat Kecemerlangan Virologi Klinikal di Universiti Chulalongkorn.

"Ia sangat mudah berjangkit dan jangkitan mungkin berulang. Jadi, kes akan melonjak, terutamanya selepas Tahun Baru. Bilangan mereka yang dijangkiti akan mula menurun pada bulan Februari dan menjunam pada bulan Mac.”

Jangkitan kemudian akan reda sehingga musim penyebaran seterusnya bermula pada bulan Jun, tulisnya.

Dr Thongchai Keeratihattayakorn, ketua pengarah Jabatan Kawalan Penyakit, berkata Covid-19 masih perlu dipantau dengan teliti kerana ia bermutasi secara berterusan.

Walaupun kebanyakan orang mempunyai imuniti dan simptom mereka adalah ringan, orang yang terdedah harus mengambil langkah berjaga-jaga, terutamanya orang tua, wanita hamil dan mereka yang mempunyai hipertensi, kegagalan buah pinggang kronik, obesiti dan kanser, dia memberi amaran.

Tahun lepas terdapat 652,868 kes Covid-19, dengan 848 kematian dikaitkan dengan penyakit itu. Dr Thongchai menjangkakan terdapat 649,520 kes Covid-19 tahun ini.


Comments

Popular posts from this blog

Jadual Perjalanan Dan Tambang KTM Komuter Sektor Utara - Padang Rengas - Bukit Mertajam

Tiga pasangan negara mara ke pusingan ketiga Kejohanan Dunia

Malaysia Milk tarik balik penjualan produk Marigold HL