Juruterbang maut, penumpang cedera apabila pesawat ringan terhempas di Chonburi


Juruterbang maut, penumpang cedera apabila pesawat ringan terhempas di Chonburi

Sebuah pesawat ringan yang membawa dua warga asing terhempas ke dalam sawah di daerah Bang Lamung di wilayah Chonburi pada hari Sabtu.

https://pakdin.my/174944/

Juruterbang terbunuh dalam nahas itu dan penumpang mengalami kecederaan serius, menurut laman Facebook, Pattaya Message.

Kemalangan berlaku kira-kira jam 8.30 pagi berhampiran Kuil Huai Yai 13 Januari 2024.

Juruterbang pesawat dua tempat duduk itu dikenal pasti sebagai warga Austria Stefan Molnar berusia 50 tahun. Penumpang yang cedera dikenali sebagai warga Jerman Christian Leonardo Schuf, 51. Dia mengalami kecederaan parah di kedua-dua kakinya dan dikejarkan ke hospital.

Pihak berkuasa berkaitan sedang menyiasat punca nahas.

Siasatan awal mendapati pesawat itu telah meninggalkan Lapangan Terbang Eastern menuju ke Pattaya, yang terletak hanya kira-kira 10 kilometer dari lokasi nahas.

Saksi berkata, pesawat putih itu kelihatan hilang kawalan apabila melanggar pokok besar sebelum terhempas ke tanah.

Sommit Ketjae, yang sedang mengembala lembu berhampiran lokasi nahas, berkata dia terdengar bunyi letupan kuat dan sebuah kotak besar jatuh dari langit. Pesawat itu melanggar sebatang pokok asam jawa sebelum terhempas ke tanah.

Setelah diperiksa lebih dekat, dia melihat dua lelaki di dalam yang memerlukan bantuan perubatan segera, jadi dia menghubungi pihak berkuasa.

Seorang lagi saksi berkata juruterbang itu seolah-olah cuba mendarat cemas di atas padang tetapi hilang kawalan sebelum melanggar pokok itu.

Pesawat itu rosak teruk dalam nahas itu. Sayapnya ditemui pada pokok itu dan banyak bahagian yang patah bertaburan di atas tanah.





Comments

Popular posts from this blog

Jadual Perjalanan Dan Tambang KTM Komuter Sektor Utara - Padang Rengas - Bukit Mertajam

Tiga pasangan negara mara ke pusingan ketiga Kejohanan Dunia

Malaysia Milk tarik balik penjualan produk Marigold HL