Sejuk melampau di Finland, air mendidih dibuang ke udara akan membeku


Sejuk melampau di Finland, air mendidih dibuang ke udara akan membeku

https://pakdin.my/174826/

HELSINKI  – Rekod suhu rendah Finland minggu ini memberi inspirasi kepada seorang pelancong dalam perjalanan ke Artik untuk mencuba helah yang telah lama menarik minatnya: membaling air mendidih ke udara ketika cuaca sangat sejuk di luar dan melihatnya bertukar menjadi awan debu berais.

Ini bukan sesuatu untuk dicuba melainkan suhu berada pada tahap sejuk melampau.

Lauri Untamo, seorang pengurus jualan berusia 49 tahun dari selatan Finland, sedang bercuti di Lapland Finland bersama rakan-rakan apabila suhu jatuh kepada minus 30 darjah Celsius (-22°F) pada Hari Tahun Baru.

"Saya telah melihat video helah di media sosial atau YouTube yang boleh dilakukan tetapi tidak pernah mempunyai fros yang sesuai untuk mencubanya pada minus 30 darjah atau lebih," kata Untamo kepada Reuters.

Dia berkata dia memasak air di dalam kabinnya, dengan cepat membawanya ke luar dan melemparkannya ke dalam arka di atas kepalanya - terselamat daripada percubaan itu tanpa melecur apabila air itu serta-merta bertukar menjadi awan berais.

Negara-negara Nordik telah mengalami cuaca yang sangat sejuk sejak beberapa hari lalu, dengan suhu terendah dalam 25 tahun pada minus 44.3 C (-47.74°F) yang direkodkan pada hari Jumaat di Enontekio, jauh ke utara di Artik dari Pyhatunturi tempat Untamo tinggal.

Walaupun cuaca berais, Untamo dan rakan-rakannya telah menikmati aktiviti luar seperti ski Nordic dan berjalan-jalan di hutan bersalji.

"Kami juga melihat Cahaya Utara pada beberapa malam jadi Lapland benar-benar memberikan yang terbaik kepada kami minggu ini," katanya.


https://www.instagram.com/reel/C1j13b0t5JS/

Comments

Popular posts from this blog

Jadual Perjalanan Dan Tambang KTM Komuter Sektor Utara - Padang Rengas - Bukit Mertajam

Tiga pasangan negara mara ke pusingan ketiga Kejohanan Dunia

Malaysia Milk tarik balik penjualan produk Marigold HL