Pegawai pendidikan AS meletak jawatan terhadap dasar Biden keatas Israel-Gaza


Pegawai pendidikan AS meletak jawatan terhadap dasar Biden keatas Israel-Gaza

https://pakdin.my/174797/

WASHINGTON - Seorang pegawai kanan di Jabatan Pendidikan A.S. meletakkan jawatan pada hari Rabu, kerana tidak bersetuju cara Presiden Joe Biden mengendalikan konflik di Gaza, tanda terbaru perbezaan pendapat dalam pentadbiran ketika kematian terus meningkat dalam perang di Gaza.

Juga pada hari Rabu, 17 kakitangan kempen pemilihan semula Biden mengeluarkan amaran dalam surat tanpa nama (anonymous) bahawa Biden boleh kehilangan pengundi atas isu itu.

Tariq Habash, pembantu khas di Pejabat Perancangan, Penilaian dan Pembangunan Dasar Jabatan Pendidikan, dalam surat kepada Setiausaha Pendidikan Miguel Cardona, berkata: "Saya tidak boleh berdiam diri kerana pentadbiran ini menutup mata terhadap kekejaman yang dilakukan terhadap nyawa rakyat Palestin yang tidak bersalah, dalam apa yang dikatakan oleh pakar hak asasi manusia terkemuka sebagai kempen genosida oleh kerajaan Israel."

Habash, seorang Palestin-Amerika dan pakar dalam hutang pelajar, dilantik pada awal jawatan presiden Biden sebagai sebahagian daripada pembinaan kepakaran pinjaman pelajar Jabatan Pendidikan.

17 kakitangan kempen pemilihan semula Biden tanpa nama, dalam surat mereka, yang diterbitkan di Medium, menggesa Biden untuk menyeru gencatan senjata di Gaza.

"Kakitangan kempen presidenn Biden telah secara sukarela berhenti beramai-ramai, kerana konflik ini," tulis kakitangan dalam surat itu.

Josh Paul, bekas pegawai Jabatan Negara, meletak jawatan daripada pentadbiran Biden pada Oktober sebagai protes terhadap apa yang disebutnya sebagai "sokongan membuta tuli" pentadbiran terhadap Israel.

Pada November, lebih 1,000 pegawai di Agensi Pembangunan Antarabangsa AS (USAID), sebahagian daripada Jabatan Negara, menandatangani surat terbuka menggesa pentadbiran Biden menyeru kepada gencatan senjata segera.

Pada bulan Disember, beberapa kakitangan dalam pentadbiran Biden mengadakan upacara vigil berhampiran Rumah Putih untuk menuntut gencatan senjata di Gaza.

Comments

Popular posts from this blog

Jadual Perjalanan Dan Tambang KTM Komuter Sektor Utara - Padang Rengas - Bukit Mertajam

Tiga pasangan negara mara ke pusingan ketiga Kejohanan Dunia

Malaysia Milk tarik balik penjualan produk Marigold HL