Serangan Gerila Pemisah: Dua pegawai polis cedera parah di Yala


Serangan Gerila Pemisah: Dua pegawai polis cedera parah di Yala

https://pakdin.my/174901/

YALA: Pihak berkuasa sedang memburu sekumpulan lelaki bersenjata yang melepaskan tembakan ke arah trak pikap yang membawa polis peronda sempadan di daerah Bannang Sata wilayah sempadan selatan ini pada petang Rabu menyebabkan penduduk yang panik melarikan diri dari tempat kejadian. Serangan itu menyebabkan dua pegawai polis cedera parah.

Kejadian tembakan berlaku di hadapan sebuah kedai runcit di kampung Buesu di Bannang Sata, kata polis yang dilaporkan kira-kira 3.15 petang Rabu 10 Januari 2024.

Serangan yang disasarkan ke atas pegawai peronda sempadan berlaku sejurus selepas trak pikap mereka diletakkan di luar kedai untuk para pegawai membuat pembelian.

Kpl Pol Thanakit Jaihao ditembak di telinga kanan, manakala peluru mengenai bahu kanan dan lengan kiri Pol Kpl Watchara Mayachieo. Pegawai yang cedera dihantar ke Hospital Bannang Sata.

Pada Khamis, polis memperoleh rakaman kamera keselamatan yang menunjukkan sekumpulan empat lelaki bersenjata melepaskan tembakan ke arah polis peronda sempadan selepas kenderaan pegawai itu diparkir.



Rakaman CCTV menunjukkan lelaki bersenjata meluru ke arah trak pikap penduduk tempatan yang diletakkan disitu dan melancarkan serangan ke atas kenderaan polis peronda sempadan yang berada di hadapan kedai. Para pegawai menggunakan sebuah lagi trak pikap yang diletakkan di hadapan kedai sebagai bunker dan membalas tembakan. Selepas pertempuran singkat itu, penyerang melarikan diri dengan dua motosikal. Semasa serangan itu, penniaga dan penduduk tempatan melarikan diri dalam keadaan panik.

Polis berkata mereka sedang memburu empat lelaki bersenjata tersebut. Para pegawai percaya penyerang mungkin ahli kumpulan pemberontak yang ingin mencetuskan pergolakan di selatan.

Comments

Popular posts from this blog

Jadual Perjalanan Dan Tambang KTM Komuter Sektor Utara - Padang Rengas - Bukit Mertajam

Tiga pasangan negara mara ke pusingan ketiga Kejohanan Dunia

Malaysia Milk tarik balik penjualan produk Marigold HL