KEMUNCAK 19 NOVEMBER - KLIMAKS ATAU ANTIKLIMAKS

Revolusi tidak pernah berlaku secara spontan; ianya direkayasa. Dan revolusi biasanya adalah hasil daripada perebutan kuasa antara puak yang berbeza daripada golongan elit pemerintah. Dan bagi revolusi untuk berjaya kena berlaku pertumpahan darah. Tetapi kematian pasca-revolusi dan pergolakan sentiasa lebih teruk daripada semasa revolusi itu sendiri. Dan orang-orang yang menggunakan Bersih untuk menggulingkan Najib perlu ingat harga yang perlu dibayar.

1. Sabtu 19 November 2016, sama ada akan menjadi klimaks Kempen Anti Najib (ANC) atau ia mungkin berakhir dengan antiklimaks. Dalam dua hari lagi kita akan mengetahui dan kita hendak juga tahu sama ada Tun Dr Mahathir Mohamad akan turun padang atau sama ada beliau akan memantau apa yang berlaku di dari jauh.

2. Sebenarnya, Khomeini juga memantau kejadian yg aneh di Iran dari jauh dan pulang ke Teheran hanya selepas Shah Iran telah digulingkan dan apabila keadaan selamat untuk kembali. Jika tidak dia mungkin akan mengalami nasib Benigno Simeon 'Ninoy' Aquino Jr. yang ditembak semasa tiba di Filipina.

3. Leon Trotsky, Vladimir Lenin dan Joseph Stalin juga dalam buangan di luar negara apabila Revolusi Rusia aka Revolusi Bolshevik meletus pada tahun 1917. Tetapi ramai yang tidak menyedari bahawa Revolusi Rusia (seperti kedua-dua Revolusi Perancis pada tahun 1789 dan 1830 tidak satu revolusi tetapi satu siri revolusi.

4. Ya, Revolusi Perancis dan Rusia yang terkenal (dan sedikit sebanyak Revolusi Iran pada 1979) merupakan tindakan jangka panjang yang tidak diselesaikan dalam satu kali tetapi secara berlarut-larutan, mengorbankan banyak nyawa, sebelum ia berjaya kerana semua pihak revolusioner telah membunuh satu sama lain sehingga tidak ada siapa lagi yang tinggal untuk dibunuh.

5. Sebagai contoh, ketika buku-buku sejarah menulis mengenai Revolusi Rusia apabila Tsar Nicholas II digulingkan (atau sebaliknya dia turun takhta seperti apa yang Mahathir mahu menurunkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak) tidak akan menjadi kesudahan kepada episod tersebut. Walaupun selepas Tsar meletak jawatan pertempuran antara pihak Bolshevik dan Menshevik, atau Sang Merah Putih Rusia, berterusan menyebabkan ramai orang dari kedua-dua belah yang berkonflik terbunuh.

6. 1922 Kesatuan Republik Sosialis Soviet (USSR) telah diwujudkan selepas 18 tahun konflik yang bermula pada tahun 1904. Oleh itu, revolusi atau Arab Springs, dan lsebagainya, bukan satu urusan mudah dan satu arah. Ianya berlarut-larutan walaupun selepas sasaran asal telah dicapai tetapi ianya tidak akan berakhir di situ. Sejarah telah membuktikan bahawa, selepas penyingkiran itu, perebutan kuasa biasanya akan berlaku antara puak yang berbeza atau rakan kongsi yang, selepas mencapai matlamat mereka, muncul pula perebutan kuasa. Dan lebih banyak kematian berlaku selepas revolusi daripada semasa revolusi itu sendiri. Khmer Rouge 'Killing Fields' Kemboja adalah salah satu contoh di mana kematian pasca-revolusi adalah lebih buruk daripada semasa revolusi itu sendiri.


7. Mahathir berharap Sabtu 19 November 2016, adalah hari dimana Najib digulingkan atau mengundurkan diri. Tetapi untuk itu berlaku yang pertamanya demonstrasi Sabtu ini mesti berjaya. Ia menjadi klimaks kepada ANC. Jika ianya kemudiannya menjadi antiklimaks Najib akan ketawa di depan muka Mahathir kerana orang tua itu telah muncul sebagai penggerak utama dan maskot demonstrasi Bersih. Jadi apa yang akan menjadi tafsiran 'kejayaan'?

8. Di Thailand, Indonesia dan Filipina (dan juga di Timur Tengah semasa Revolusi Iran pada 1979) 'berjaya' bermakna huru-hara dan kematian. Anarki dan kematian perlu berlaku sebelum Presiden dan Perdana Menteri boleh dijatuhkan. Perlu ada pertumpahan darah di jalanan untuk mencetuskan ledakan yang akan menyebabkan penyingkiran Ketua Pegawai Eksekutif di sesuatu negara.

9. Tetapi kemudiannya, selepas kejadian itu, lebih banyak demonstrasi akan berlaku. Pelajar sejarah akan tahu bahawa bagi setiap revolusi akan ada siri 'counterrevolutions'. Dan pertumpahan darah semasa 'counterrevolutions' akan jauh lebih buruk dan lebih teruk daripada pertumpahan darah semasa revolusi.

10. Mari kita bercakap tentang apa yang sedang berlaku di Timur Tengah. barat memanggilnya keganasan Islam. Sebenarnya apa yang barat tidak memberitahu kita bahawa Timur Tengah sedang melalui 'counterrevolution'. Barat mendalangi penyingkiran pelbagai pemimpin di Timur Tengah dan kini mereka mengalami tindak balas hebat daripada 'counterrevolutions'.

11. Apabila Barat mendalangi penyingkiran pemimpin mereka memanggilnya kuasa rakyat. Apabila 'counterrevolution' berlaku mereka memanggilnya keganasan. Ya, rakyat Amerika yang berjuang untuk British adalah patriot manakala Cina dan orang Arab yang menentang British adalah pengganas. Dan semua mereka yang tidak menyokong Mahathir serta ANC beliau juga pengkhianat kepada negara apabila pada tahun 1998 semua orang-orang yang menentang Mahathir adalah pengkhianat dan ejen Amerika Syarikat (dan telah ditahan di bawah ISA).

12. Bagaimanapun, jika anda tahu sejarah kita, maka kita akan tahu kita perlu takut peristiwa pasca-revolusi lebih daripada revolusi itu sendiri.

13. Maksud saya, katakan pada Sabtu kumpulan Baju Merah dan Baju Kuning bertembung dan beberapa orang mati. Apa yang kita fikir akan berlaku? Adakah Najib akan mengemas barang-barangnya dan meninggalkan negara ini? Dimana satu masa dahulu perkara seperti ini hampir berlaku kira-kira 30 tahun yang lalu pada bulan Oktober 1987, Mahathir melemparkan pasir di atas api dengan melancarkan Operasi Lalang. Dalam peristiwa ini, 106 aktivis NGO dan ahli politik dari kedua-dua belah pihak politik ditahan tanpa bicara (ya ramai juga dari Umno).

14. Jadi Najib juga boleh melakukan seperti apa yang dilakukan oleh Mahathir pada 27 Oktober 1987. Beliau boleh melancarkan Operas Lalang 2.0 esok untuk mengelakkan kumpulan Baju Merah dan Baju Kuning daripada membunuh satu sama lain. Atau mungkin akan berlaku seperti apa yang berlaku pada Mei 1969 - beliau boleh membiarkan pertembungan berlaku dan apabila ramai orang mati beliau boleh mengisytiharkan darurat dan Parlimen gantung sehingga diberitahu kelak.

15. Mahathir akan membantah walaupun ini adalah cara yang dia lakukan dan sudah tentu adalah perkara yang pasti beliau akan lakukan sekiranya beliau menjadi Perdana Menteri Malaysia.

16. Satu perkara yang kita perlu sentiasa ingat adalah kita tidak boleh goreng telur melainkan kita memecahkan kelonsongnya. Bermakna perubahan tidak berlaku tanpa pengorbanan. Tiada revolusi dalam sejarah yang berjaya tanpa pertumpahan darah. Walaupun pemberontakan aman Gandhi menyaksikan kehilangan nyawa walaupun yang melakukan pembunuhan itu adalah pihak British dan bukan kaum India.

17. Jadi, adakah Sabtu 19 November 2016, akan merupakan klimaks kepada ANC atau kita akan melihat antiklimaks? Oleh kerana, dengan Mahathir meninggalkan negara ini dan bukannya turun padang sudah menjadi sesuatu yang antiklimaks. Jika kita mahu melihat klimaks ANC maka demonstrasi Sabtu ini mesti berakhir dengan penyingkiran Najib. Dan itu tidak akan berlaku melalui demonstrasi aman.

18. Dan apabila Najib digulingkan melalui pertumpahan darah di jalanan, bersedia untuk 'counterrevolution' yang sentiasa akan membayangi revolusi dengan sepenuh hati lebih teruk daripada revolusi itu sendiri. Kumpulan Baju Kuning boleh menang pada hari ini. Tetapi itu tidak bermakna kumpulan Baju Merah akan berjabat tangan dengan kumpulan Baju Kuning dan mengakui kekalahan dan pulang ke rumah dan tidur.

Dan sebagai tindak balas kepada video Mahathir di atas, lihat video saya di bawah.


Comments

Popular posts from this blog

Jadual Perjalanan Dan Tambang KTM Komuter Sektor Utara - Padang Rengas - Bukit Mertajam

Tiga pasangan negara mara ke pusingan ketiga Kejohanan Dunia

Malaysia Milk tarik balik penjualan produk Marigold HL