SAYA CABAR AMBIGA UNTUK MELAKUKAN AFIDAVIT UNTUK MENAFIKAN KAITAN BERSIH DAN CIA

SAYA CABAR AMBIGA UNTUK MELAKUKAN AFIDAVIT UNTUK MENAFIKAN BERIKUT:

Selepas Perang Dunia II, berhadapan dengan ancaman kepada sekutu Amerika Syarikat dan tanpa apa-apa mekanisme untuk menyalurkan bantuan politik, pembuat dasar AS terpaksa secara rahsia cara, diam-diam menghantar penasihat, peralatan, dan dana untuk menyokong akhbar dan pihak di bawah pengepungan di Eropah.

Apabila didedahkan pada lewat tahun 1960-an bahawa American Private Voluntary Organizations (PVOs) telah menerima dana rahsia CIA untuk melancarkan peperangan idea di forum-forum antarabangsa, Pentadbiran Johnson membuat kesimpulan bahawa pembiayaan itu perlu dihentikan, mencadangkan penubuhan  "a public-private mechanism" untuk membiayai aktiviti di luar negara secara terbuka.

Dipihak Capitol Hill, Ahli Kongres Dante Fascell (D, FL) memperkenalkan rang undang-undang pada bulan April, 1967 untuk mewujudkan Institut Hal Ehwal Antarabangsa, satu inisiatif yang akan memberi kuasa kepada pembiayaan terang-terangan bagi program promosi "nilai-nilai demokrasi" - dengan itu The National Endowment for Democracy ( NED) ditubuhkan.

Itulah sebabnya NED dikenali sebagai sayap terang-terangan (atau terbuka) dibawah CIA.

NED distrukturkan untuk bertindak sebagai yayasan penerima grant, menyalurkan dana kepada pertubuhan-pertubuhan bukan kerajaan persendirian bagi maksud memperkenalkan demokrasi di luar negara.

Endowment berfungsi sebagai organisasi payung di mana separuh daripada pembiayaan NED diperuntukkan setiap tahun kepada empat organisasi utama Amerika: 
- American Center for International Labor Solidarity (ACILS), 
- Center for International Private Enterprise (CIPE), 
- National Democratic Institute for International Affairs (NDI), dan
- International Republican Institute (IRI).

Kedua-dua Ambiga dan Maria Chin mengakui bahawa selain daripada menerima dana daripada OSF milik George Soros, BERSIH juga telah menerima pembiayaan daripada NDI.

Dalam temu bual pada Ogos 2011, Ambiga berkata memberitahu Malaysiakini dimiliki 29% oleh Soros:

"Mengenai dakwaan dana asing, Ambiga berkata kedua-dua organisasi asing itu - National Democratic Institute (NDI) dan Open Society Institute (OSI) - memberikan bantuan kewangan kepada BERSIH 2.0 tetapi khusus untuk projek masa depan yang berkaitan dengan persempadanan semula dan bukannya untuk perhimpunan tersebut." 

Maria Chin juga beberapa kali mengakui perkara ini.

Oleh kerana NDI dibiayai sepenuhnya oleh NED, menerima dana daripada NDI adalah sama seperti menerima dana secara langsung daripada NED, sayap terang-terangan CIA.

Ini juga mengapa NED dan NDI diharamkan di Rusia.

Ini juga jelas membuktikan bahawa BERSIH mempunyai hubungan dengan CIA, seperti yang didakwa oleh Annuar Musa.

Selain itu, saya mencabar Ambiga untuk menjawab perkara berikut mengenai dokumen dalaman OSF yang dibocorkan oleh DC Leaks:

1. Apa komen beliau tentang tuntutan OSF bahawa mereka telah menjadi pemandu "Program Malaysia"?

2. Apa komen beliau tentang tuntutan OSF bahawa mereka kini bukan sekadar  pembiaya tetapi juga telah mengaktifkan "network of networks" mereka, telah melantik sebuah agensi PR antarabangsa dan juga mula melobi politik di Amerika Syarikat untuk "Program Malaysia"?

3. Apakah pandangan beliau apabila Rusia mengharamkan OSF dan aktiviti-aktiviti mereka di negara mereka?

4. Adakah Ambiga bersetuju bahawa OSF dan NED telah berkali-kali dituduh k negara-negara yang berbeza kerana menghasut dan membiayai untuk perubahan rejim di seluruh dunia?

-----

Comments

Popular posts from this blog

Jadual Perjalanan Dan Tambang KTM Komuter Sektor Utara - Padang Rengas - Bukit Mertajam

Tiga pasangan negara mara ke pusingan ketiga Kejohanan Dunia

Malaysia Milk tarik balik penjualan produk Marigold HL