SINGAPURA SECARA TEKNIKAL MENGALAMI KEMELESETAN EKONOMI

Daripada akhbar rasmi Kerajaan Singapura, The Straits Times.

Sesuatu yang tidak positif bagi Singapura pada masa ini.

Pada Suku Ketiga (Ogos-Sep), Singapura telah mencatatkan negatif 4.1% penguncupan KDNK mereka dari suku ke suku (bermaksud perubahan Suku Kedua dan Ketiga) .

Jika Suku Keempat (Okt-Dis) juga negatif, maka Singapura akan secara teknikal mengalami kemelesetan oleh itu Singapura berharap Suku Keempat tidak akan terus negatif.

Malangnya, pada Oktober - bulan pertama Suku Keempat, Singapura melaporkan penurunan 12% dalam eksport. Oleh itu kemelesetan secara teknikal iaitu didefinisikan sebagai penurunan KDNK bagi dua suku berturut-turut, ianya seakan berlaku.

Brexit, Cukai Amnesty Indonesia (di mana ramai rakyat Indonesia mengeluarkan wang dari Singapura dan membawa pulang ke Indonesia) dan Trump menang bermakna peluang Singapura terjerumus kepada kemelesetan secara teknikal pada suku keempat adalah hampir pasti.

20161120-ekonomi-singapura-meleset-secara-teknikal


'Technical recession looms' for Singapore

The Singapore economy could sink into a technical recession this year amid fallout from the United States election results, weak global growth and rising market volatility, said OCBC economist Selena Ling.

This could tip over into a full-blown recession next year, given the cloudy outlook, she said at a briefing yesterday.

The economy shrank 4.1 per cent in the July to September period compared with the previous quarter - the biggest slump since 2012.

Read more here http://www.straitstimes.com/business/economy/technical-recession-looms-for-spore

 

Comments

Popular posts from this blog

Jadual Perjalanan Dan Tambang KTM Komuter Sektor Utara - Padang Rengas - Bukit Mertajam

Tiga pasangan negara mara ke pusingan ketiga Kejohanan Dunia

Malaysia Milk tarik balik penjualan produk Marigold HL