PEMIMPIN DAP SARAWAK DIPANGGIL POLIS, MUNGKIN DIDAKWA MENGHASUT

KUCHING: Tujuh pemimpin DAP, termasuk 3 wakil rakyat dipanggil untuk dirakamkan kenyataan mereka mengenai bantahan di Dewan Undangan Negeri (DUN) Sarawak pada pagi Rabu.

Pada hari itu, kira-kira 30 orang berkumpul di luar bangunan DUN Sarawak bagi membantah penggantungan pemimpin DAP negeri Chong Chieng Jen daripada persidangan dan menuntut lebih ketelusan dalam melaporkan aspek kewangan kerajaan negeri.

Tiga wakil rakyat yang diambil keterangan mereka hari ini ialah Adun Pending Violet Yong, Dr Ting Tiong Choon (Pujut) dan David Wong Kee Woan (Pelawan).

Yong mengesahkan keterangan mereka diambil oleh pihak polis petang tadi di Simpang Tiga One Stop Centre.

Turut dirakam kenyataan adalah Mordi Bimol di Balai Polis Gita. Mordi adalah bekas calon DAP bagi kerusi Tasik Biru pada pilihan raya negeri tahun ini dan kerusi Parlimen Mas Gading pada 2013.

Pada petang Rabu lepas, ahli DAP Bong Kuet Vui, Dr Kelvin Yii dan Abdul Aziz Isa dipanggil bagi merakamkan kenyataan mereka

Bong adalah pembantu peribadi Adun Padungan Wong King Wei, manakala Yii dan Aziz berkhidmat sebagai pembantu khas kepada pemimpin DAP Sarawak Chong Chieng Jen.

Aziz adalah bekas calon bagi kerusi DUN Batu Kitang.

Polis berkata pemimpin boleh disiasat kerana melanggar Akta Perhimpunan Aman (PAA) 2012 dan Akta Hasutan. Hukuman kerana melanggar PAA 2012 adalah maksimum denda RM10,000 manakala kes hasutan umum membawa hukuman maksimum 7 tahun.

Hukuman penjara setahun atau denda lebih RM2,000 akan menghalang seseorang daripada politik selama 5 tahun.

Isnin lepas, Chong digantung Speaker Datuk Awang Asfia Awang Nasar bagi sesi semasa keseluruhan, yang berlangsung sehingga 30 November.

Asfia digantung Chong kerana membuat "tuduhan tidak berasas" mengenai dana projek-projek kecil luar bandar (MRP) negeri yang dibentangkan tahun lalu. Menurut Chong, RM250 juta daripada jumlah RM905 juta dana, tidak diambil kira.

Selepas penggantungan, Chong memberitahu media beliau diberi layanan tidak adil kerana tidak menarik balik soalannya mengenai isu itu.

Comments

Popular posts from this blog

Jadual Perjalanan Dan Tambang KTM Komuter Sektor Utara - Padang Rengas - Bukit Mertajam

Tiga pasangan negara mara ke pusingan ketiga Kejohanan Dunia

Malaysia Milk tarik balik penjualan produk Marigold HL