Srettha Tavisin menjadi Perdana Menteri Thailand ke-30


Srettha Tavisin menjadi Perdana Menteri Thailand ke-30

BACA seterusnya di: https://pakdin.my/166799

Thailand akhirnya mendapat Perdana Menteri baharu selepas calon Parti Pheu Thai, Srettha Tavisin memperoleh undi yang mencukupi daripada anggota Dewan Negara Thailand untuk menjadi perdana menteri ke-30 kerajaan itu.

Hari ini, 22 Ogos, menandakan hari penting bagi Thailand, kerana negara menyaksikan dua peristiwa penting. Mengetuai berita utama ialah kepulangan bekas PM Thailand, Thaksin Shinawatra, selepas hidup dalam buangan selama 15 tahun. Bekas PM berusia 74 tahun itu tiba di Thailand kira-kira jam 9 pagi hari ini dan kini berada dalam tahanan pihak berkuasa

Tumpuan turut menyinari masa depan Thailand ketika Parlimen bersidang buat kali ketiga untuk memilih PM baharu.

Sebelum mencadangkan calon PM, Ahli Parlimen Move Forward Party (MFP) Rangsiman Rome menggesa Presiden Parlimen Wan Muhammad Nor Matha (Wan Nor) untuk mempertimbangkan semula pemimpin MFP Pita Limjaroenrat sebagai PM.

Wan Nor menafikan permintaan itu dan tidak membenarkan Rom menjelaskan permintaannya. Keputusan itu menimbulkan kegusaran dengan seorang lagi Ahli Parlimen MFP, Theerat Phantamart, yang bangun dan membantah keputusan Wan Nor, menuduh presiden Parlimen itu berat sebelah terhadap MFP.

Wan Nor secara agresif mengarahkan Theerat menarik balik tuduhannya kerana ia mencemarkan nama baiknya. Theerat menolak. Wan Nor kemudian mematikan mikrofon Theerat untuk menghalangnya daripada bercakap.

Rom memilih untuk menarik balik permintaannya,bagi meredakan keadaan. Dengan ini, Wan Nor mengalihkan agenda mesyuarat kepada cadangan calon PM.

Mengambil bahagian seterusnya ialah ketua Parti Pheu Thai, Chonlanarn Sikaew. Chonlanarn mencadangkan Srettha sebagai calon PM mengikut perjanjian yang dibuat dengan 10 parti gabungan.

Perhimpunan itu menyaksikan kehadiran 747 ahli parlimen dan senator, bermakna Srettha perlu memperoleh sekurang-kurangnya 374 undi untuk muncul sebagai pemenang.

Sebelum mengundi, Wan Nor membenarkan setiap ahli menyuarakan pendapat mereka melalui perbahasan selama lima jam. Semasa sesi itu, wakil dari MFP dan Fair Party mengumumkan bahawa parti dan ahli mereka tidak akan menyokong Srettha. Mereka menegaskan bahawa penjajaran gabungan itu dengan Srettha bertentangan dengan kehendak rakyat dan mengekalkan rangka kerja politik yang dirangka oleh Majlis Kebangsaan untuk Keamanan dan Ketenteraman (NCPO).

Undian bermula pada pukul 10 pagi dan berakhir pada pukul 5.30 petang. Srettha telah mendapat sokongan yang mencukupi daripada ahli-ahli Dewan Negara, memastikan kedudukannya sebagai perdana menteri. Beliau memperoleh 481 undi daripada ahli, 330 daripada Ahli Parlimen dan 151 daripada senator. Di antara 474 ahli, 165 memilih tidak bersetuju dan 81 memilih berkecuali.

Memetik laporan BBC Thai, Srettha mendedahkan bahawa beliau tidak akan pernah mengambil sebarang jawatan politik selain daripada PM. Beliau juga menolak jawatan yang berkaitan dengan ekonomi. Beliau beberapa kali menegaskan dalam temu bual bahawa beliau mengimpikan menjadi PM yang melakukan perubahan kepada negara.

Kempen pilihan raya mata wang digital 10,000 baht yang dipromosikan oleh Stretha menjana perhatian dan persoalan yang ketara. Srettha menjelaskan bahawa Parti Pheu Thai berhasrat untuk mengedarkan mata wang digital kepada semua warganegara Thai berumur 16 tahun ke atas, untuk merangsang perdagangan tempatan.


Comments

Popular posts from this blog

Jadual Perjalanan Dan Tambang KTM Komuter Sektor Utara - Padang Rengas - Bukit Mertajam

Tiga pasangan negara mara ke pusingan ketiga Kejohanan Dunia

Malaysia Milk tarik balik penjualan produk Marigold HL