PRN: Apa rakyat Kedah mahu?


PRN: Apa rakyat Kedah mahu?

Baca seterusnya di: https://pakdin.my/166599

Kestabilan politik, pembangunan infrastruktur serta peningkatan sosioekonomi yang seimbang menjadi antara keperluan utama yang ditagih pengundi di Kedah daripada mana-mana parti politik yang akan mentadbir negeri ini selepas Pilihan Raya Negeri (PRN) pada 12 Ogos nanti.

Beberapa pengundi yang ditemui Bernama meluahkan harapan agar pentadbiran kerajaan negeri nanti dapat dilakukan secara efisien dan diselaras sebaik mungkin dengan kerajaan Persekutuan.

Pengusaha industri kecil dan sederhana Zarina Abdullah, 58, berpendapat isu kemudahan asas termasuk bekalan air masih belum diselesaikan dan memberi kesan kepada kehidupan rakyat khususnya golongan peniaga.

“Sebagai peniaga kecil-kecilan, saya bersyukur menerima bantuan menerusi peruntukan kerajaan pusat untuk perniagaan makanan tetapi masalahnya di negeri ini, kita ada masalah bekalan air.

“Masalah bekalan air ini sedikit sebanyak menjejaskan operasi perniagaan saya,” katanya.

Ibu tunggal Faridah Hamzah, 59, berharap kerajaan negeri nanti berusaha memastikan kestabilan politik dan mengukuhkan ekonomi untuk masa depan negeri yang lebih baik serta menjadi lebih maju seiring negeri jiran, Pulau Pinang.

"Kita sudah tidak mahu duduk dalam kesusahan lagi. Sudahlah Kedah ini negeri kedua termiskin sekarang ini (dari segi pendapatan perkapita). Sesiapa juga yang dipilih nanti tolonglah bawa pembangunan untuk masa depan cucu-cucu kami," katanya.

Sementara itu, penganalisis politik Mujibu Abd Muis berkata segala rungutan yang disuarakan pengundi di Kedah itu berasas dan merupakan manifestasi bahawa perlunya sebuah pentadbiran negeri yang mampu bergerak seiring dengan kerajaan Persekutuan agar pembangunan boleh diselaras dengan berkesan.

"Rungutan-rungutan rakyat itu adalah manifestasi kalau mahu selesai, kalau sekurang-kurangnya tak dapat samakan parti dengan Persekutuan, orang Kedah boleh pilih parti yang selari atau kalau nak undi nanti jangan pilih orang yang kontroversi untuk jadi Menteri Besar,” katanya.

Menurut Felo Kursi Institusi Raja-Raja Melayu Universiti Teknologi Mara (UiTM) itu lagi, populariti sahaja tidak cukup untuk menjadikan seseorang itu sebagai pemimpin berkualiti dan pengundi di Kedah perlu bersederhana dalam memilih pemimpin dan tidak terpengaruh dengan sentimen semata-mata.

Turut senada dalam perkara itu ialah Pensyarah Sains Politik, Fakulti Sains Pentadbiran dan Pengajian Polisi UiTM Cawangan Kedah Firdaus Ramli yang berpendapat rancangan pembangunan di negeri ‘Jelapang Padi’ itu mampu dilaksanakan secara berkesan tanpa dipengaruhi perbezaan ideologi politik sekiranya pendirian kerajaan Persekutuan dan negeri seiring.

"Perbezaan pendirian antara kerajaan pusat dan kerajaan negeri dalam agenda dan rancangan pembangunan akan menyebabkan ia terbantut atau tidak dapat dilaksanakan secara berkesan," katanya.


Comments

Popular posts from this blog

Jadual Perjalanan Dan Tambang KTM Komuter Sektor Utara - Padang Rengas - Bukit Mertajam

Tiga pasangan negara mara ke pusingan ketiga Kejohanan Dunia

Malaysia Milk tarik balik penjualan produk Marigold HL