[VIDEO] Visual dramatik ribut di Mekah


[VIDEO] Visual dramatik ribut di Mekah

BACA seterusnya di: https://pakdin.my/166968 -

Arab Saudi dilanda ribut petir yang kuat dan angin kencang pada hari Selasa (22 Ogos) yang menyebabkan kerosakan teruk di seluruh negara. Ribut kuat juga berlaku di bandar Mekah dan Jeddah, serta beberapa wilayah lain.

Banyak video dramatik ribut kuat dikongsi di platform media sosial yang menunjukkan kekuatan angin yang menggerunkan yang sangat kuat sehingga berjaya menanggalkan penghadang plastik yang berat. Pergerakan jemaah umrah yang hadir di Masjidil Haram Mekah turut diancam ribut dan angin kencang.

Dari video yang dikongsikan menunjukkan kekuatan ribut sehingga menyebabkan keruntuhan tiang elektrik di Jalan Asfan, timur laut Jeddah. Dalam beberapa klip video, tiang elektrik dilihat tumbang di atas jalan raya.

Laporan sebelum ini meramalkan Jeddah diselubungi ribut debu apabila awan debu tebal kelihatan memenuhi langit.

Pusat Meteorologi Negara mengeluarkan amaran



Pusat Meteorologi Kebangsaan Arab Saudi pada pagi Selasa (22 Ogos) mengeluarkan amaran memperincikan keadaan cuaca utama negara itu dalam tempoh 24 jam akan datang. Pakar cuaca telah meramalkan ribut petir bersama-sama dengan angin kencang untuk wilayah seperti Madinah, Mekah, Asir, Jazan dan Al Baha.

Sementara itu, wilayah Tabuk dan Najran berkemungkinan akan melihat angin permukaan yang akan menimbulkan debu. Rafha, Hafr Al Batin dan AlSaman telah melaporkan suhu puncak 47 darjah Celsius, manakala suhu rendah 14 darjah Celsius dialami oleh Al Suda di mana tahap kelembapan meningkat kepada 95 peratus.

Pakar cuaca terkenal Abdullah Al Osaimi berkata bahawa corak cuaca seperti itu membayangkan permulaan musim luruh pada bulan Oktober.

Comments

Popular posts from this blog

Jadual Perjalanan Dan Tambang KTM Komuter Sektor Utara - Padang Rengas - Bukit Mertajam

Tiga pasangan negara mara ke pusingan ketiga Kejohanan Dunia

Malaysia Milk tarik balik penjualan produk Marigold HL