Covid-19 dikaitkan dengan risiko diabetes


Covid-19 dikaitkan dengan risiko diabetes

BACA seterusnya di: https://pakdin.my/166675

Seorang doktor dari Fakulti Perubatan Universiti Chulalongkorn berkata, orang yang dijangkiti Covid-19 lebih berisiko menghidap diabetes.

Dr Thira Woratanarat dari Fakulti Perubatan Universiti Chulalongkorn mengulas mengenai penyelidikan yang diterbitkan di laman web medRxiv.org.

Kajian itu mengambil sampel 15 juta orang di United Kingdom, kata doktor itu melalui Facebook.

Mereka yang dijangkiti Covid-19 mempunyai peluang 24% lebih besar secara purata untuk menghidap diabetes Type-2 berbanding mereka yang tidak pernah terdedah kepada virus itu.

Mereka yang mengalami simptom teruk dan dimasukkan ke hospital mempunyai risiko yang lebih besar untuk menghidap diabetes kemudiannya, tiga kali lebih tinggi daripada mereka yang tidak pernah menghidap virus itu.

Bagi mereka yang mempunyai simptom ringan semasa menghidap Covid-19, kemungkinan mereka menghidap diabetes Type-2 di kemudian hari kini kira-kira 10% lebih tinggi, manakala mereka yang menerima vaksin Covid-19 dan kemudiannya menghidap Covid-19 juga mempunyai peluang yang lebih besar untuk menghidap diabetes Type-2.

Beliau mencadangkan orang ramai menjalani pemeriksaan diabetes Type-2 semasa pemeriksaan tahunan.

Berhubung situasi Covid-19, setakat 12 Ogos, Jabatan Kawalan Penyakit (DDC) merekodkan 31,843 kes baharu Covid tahun ini. Jumlah kematian ialah 775 orang.

Lebih daripada 144 juta dos vaksin Covid-19 telah diberikan di Thailand sejak wabak virus itu. Daripada mereka yang diberi vaksin, 57,233,919 menerima dos pertama, 53,730,348 menerima dos kedua, dan 33,987,074 menerima dos ketiga.

Comments

Popular posts from this blog

Jadual Perjalanan Dan Tambang KTM Komuter Sektor Utara - Padang Rengas - Bukit Mertajam

Tiga pasangan negara mara ke pusingan ketiga Kejohanan Dunia

Malaysia Milk tarik balik penjualan produk Marigold HL