Bom tepi jalan mencederakan sami dan renjer di Selatan Thailand


Bom tepi jalan mencederakan sami dan renjer di Selatan Thailand

BACA seterusnya di: https://pakdin.my/165497

Satu letupan bom di tepi jalan di daerah Rueso di wilayah Narathiwat, Thailand Selatan mencederakan tiga sami dan dua renjer sukarelawan pagi semalam. Letupan berlaku berhampiran kedai peralatan pertanian di tambon Rueso Ok pada kira-kira 6.25 pagi, ketika sebuah van putih yang membawa sami dari Wat Phairot Pracharam melalui. Para sami berada di kawasan itu untuk memeinta sedekah, lapor Bangkok Post.

Ketua balai polis Rueso, Thanya Lamboon menyatakan bahawa pasukan keselamatan, termasuk pegawai Pemusnah Bahan Letupan (EOD), unit khas Polis Wilayah Narathiwat, dan pakar forensik telah dihantar ke tempat kejadian sejurus selepas kejadian itu dilaporkan. Apabila tiba, mereka mendapati sami dan renjer yang cedera, dengan salah seorang renjer, Chaichit Namkhet, mengalami luka di kepala akibat serpihan bom.

Individu yang cedera dibawa ke Hospital Rueso dengan bantuan Mustaha Yama, pemilik kedai peralatan pertanian dan beberapa penduduk kampung. Pihak berkuasa mengepung kawasan itu bagi membolehkan pegawai EOD menyiasat lokasi letupan.

Serpihan bahan letupan buatan yang kuat ditemui bertaburan di sekitar kawasan itu. Alat itu, yang mengandungi kira-kira 50 kilogram bahan letupan, telah dimasukkan ke dalam silinder gas memasak dan diletakkan berhampiran tangki air 1,000 liter. Menurut polis, letupan yang mempunyai radius letupan 100 meter itu letupkan menggunakan kawalan radio.

VIDEO berkaitan:


Letupan itu menyebabkan kerosakan kecil pada kedai pertanian, tiga rumah berdekatan, dan dua trak pikap. Polis mengaitkan letupan itu berpunca daripada kumpulan pemisah yang beroperasi di kawasan itu.

Sumber menyebut bahawa kejadian itu mempunyai persamaan dengan letupan sebelumnya pada Disember 2021, apabila unit keselamatan mengiringi beberapa sami dari Wat Rat Samoson untuk meminta sedekah. Letupan awal pagi itu mengakibatkan seorang sami, seorang penduduk kampung dan dua renjer cedera. Peristiwa baru-baru ini telah menimbulkan kebimbangan di kalangan penduduk tempatan bahawa sami dan penganut Buddha mungkin sekali lagi menjadi sasaran kumpulan pemberontak, kata sumber itu.


Comments

Popular posts from this blog

Jadual Perjalanan Dan Tambang KTM Komuter Sektor Utara - Padang Rengas - Bukit Mertajam

Tiga pasangan negara mara ke pusingan ketiga Kejohanan Dunia

Malaysia Milk tarik balik penjualan produk Marigold HL