Masih ada juga mereka yang fikir bahawa 1MDB yang sebabkan Ringgit melemah pada tahun 2014-2016


Masih ada juga mereka yang fikir bahawa 1MDB yang sebabkan Ringgit melemah pada tahun 2014-2016


Propaganda ini telah tertanam masa itu sebab usaha menghasut dari penipu seperti Mahathir dan Rafizi Ramli yang memang tugas beliau adalah MENGHASUT.

Cuba lihat graf Ringgit (hijau) berbanding harga minyak dunia (dunia).

Ringgit mula melemah pada tahun 2014 (sebelum berita 1MDB tercetus) sebab harga minyak dunia telah menjunam dengan masa yang singkat ke paras paling rendah dalam dunia.

Harga minyak Brent jatuh ke paras US$28 ketika itu dan jauh ke bawah kos pengeluaran negara sekitar US$50 hingga US$60.

Peristiwa ini dikenali sebagai "Great oil crash 2014-2016". Sebab Malaysia sangat bergantung kepada eksport bahan petroliam maka ini memberi impak yang sangat besar kepada nilai Ringgit.

VIDEO berkaitan:


"Between mid-2014 and early 2016, the global economy faced one of the largest oil price declines in modern history. The 70 percent price drop during that period was one of the three biggest declines since World War II, and the longest lasting since the supply-driven collapse of 1986."

"World Bank: What triggered the oil price plunge of 2014-2016"

https://blogs.worldbank.org/developmenttalk/what-triggered-oil-price-plunge-2014-2016-and-why-it-failed-deliver-economic-impetus-eight-charts?fbclid=IwAR3PTOuqC3WeRwDLFaY2Dk0hPwMk4Jm-gD8YtqE4dLUK8xF6MEciLJOvwp4

Pada pengakhiran tahun 2015 pula, harga minyak dunia naik semula dengan perlahan dan ini menyebabkan nilai Ringgit memulih.

Malangnya nilai Ringgit menjunam semula pada separuh akhir tahun 2016 apabila Amerika Syarikat naikkan semula kadar faedah - iatu kali pertama sejak 10 tahun lalu.

"Fed raises rates for the second time in a decade"

https://www.cnbc.com/2016/12/14/fed-raises-rates-for-the-second-time-in-a-decade.html?fbclid=IwAR3tyBRrVXqbkLDCevw97z0GflS46-1w0m4RYEAviWKSxXQR2u5ANxDgIes

Kemenangan Trump dalam pilihanraya presiden Amerika Syarikat turut menyebabkan nilai US Dollar mencanak naik ke paras paling tinggi sejak 13 tahun lalu sebab antara janji manifestonya ialah menurunkan kadar cukai korporat dengan besar serta memberi amnesty sekiranya syarikat-syarikat Amerika Syarikat membawa pulang keuntungan mereka.

Ini menyebabkan aliran tunai US Dollar yang besar dari negara-negara lain seperti Malaysia ke Amerika Syarikat.

"Nov 2016: The greenback hit a 13-year high on Wednesday, driven by investors' hopes that the Federal Reserve may raise rates more quickly under a Donald Trump presidency."

https://money.cnn.com/2016/11/16/investing/dollar-13-year-high/index.html?fbclid=IwAR3qiAkQQF-4p2zGaomTQmbFBPCZLuqVvR22MXDMbk_fIa2Mpc3Rsw15rOQ

Pada ketika itu, Ringgit melemah ke paras paling rendah USD1=RM4.48 masa Najib (hari ini, USD1=RM4.64) tetapi Ringgit memulih semula bermula tahun 2017 sehingga naik ke paras USD1=RM3.83 sebelum PRU14.

Namun nilai Ringgit menjunam semula selepas PRU14 akibat kekalahan BN dan tidak pernah memulih ke paras sebelum PRU14 dalam tempoh 5 tahun lepas.

Hanya orang bodoh yang percaya propaganda bahawa ianya 1MDB yang sebabkan nilai Ringgit melemah ketika itu sedangkan hutang 1MDB hanya RM32b berbanding rizab Petronas yang dinaikkan oleh Najib ke RM170b.

Ramai terpedaya masih itu sebab mereka tak ambil tahu harga minyak dunia yang jatuh begitu teruk untuk tempoh yang lama itu sehingga mereka tetipu dengan makhluk seperti Rafizi dan Mahathir.

Ini adalah kerana dasar-dasar dan langkah yang diambil Najib ketika itu telah meyelamatkan ekonomi Malaysia yang masih berkembang pesat biarpun harga barangan ekport utama telah menjunam sehingga ramai Rakyat Malaysia tidak sedar bahawa Malaysia menghadapi cabaran yang begitu hebat masa itu. 

Kita sepatutnya berada dalam krisis tetapi telah diselamatkan oleh Najib. Sebab kita terselamat maka ramai yang kufur hikmat sebab tidak sedar mereka telah diselamatkan.


Comments

Popular posts from this blog

Jadual Perjalanan Dan Tambang KTM Komuter Sektor Utara - Padang Rengas - Bukit Mertajam

Tiga pasangan negara mara ke pusingan ketiga Kejohanan Dunia

Malaysia Milk tarik balik penjualan produk Marigold HL