🎦 ‘Majlis Perkahwinan menjadi pusara.’ Sekurang-kurangnya 100 terbunuh akibat bunga api


🎦 ‘Majlis Perkahwinan menjadi pusara.’ Sekurang-kurangnya 100 terbunuh akibat bunga api

BACA seterusnya di: https://pakdin.my/168383

Kebakaran melanda sebuah dewan perkahwinan di Qaraqosh di utara Iraq pada hari Selasa, membunuh sekurang-kurangnya 100 orang dan mencederakan 150 yang lain, mencetuskan kemarahan kerana kekurangan langkah keselamatan di tempat itu.

Bunga api dinyalakan di tempat kejadian di daerah Hamdaniya di timur laut Muhafazat Nineveh, kata Pertahanan Awam Iraq, dan jawatankuasa penyiasatan telah dibentuk untuk mengenal pasti punca kejadian.

“Dewan itu tidak memenuhi kriteria keselamatan. Kerana bunga api, siling runtuh menimpa orang ramai di dalam dewan,” kata Menteri Dalam Negeri Abdul Amir al-Shammari kepada pemberita.

"Tindakan undang-undang akan diambil kepada mereka yang cuai," tambah Al-Shammari.

Terdapat 1,300 tetamu ketika kebakaran berlaku, Jurucakap Komando Operasi Bersama Iraq Mejar Juruterbang Jeneral Tahseen Al Khafaji memberitahu CNN.

Pengantin lelaki, Ivan Esho dan pengantin perempuannya Haneen, kedua-duanya masih hidup dan berada di hospital menerima rawatan, kata bapa pengantin lelaki.

"Saya menganggap pemilik dewan bertanggungjawab atas apa yang berlaku di parti itu kerana tiada alat pemadam atau langkah keselamatan di dalam dewan," kata bapanya.

Mangsa yang terselamat dari kebakaran dipindahkan ke hospital di Nineveh dan wilayah Kurdistan berdekatan, gabenor Nineveh Najm Al-Jubouri memberitahu agensi berita negara Iraq INA. Beliau berkata jumlah kematian dan kecederaan terakhir masih belum ditentukan.

Dewan perkahwinan di mana kebakaran berlaku ditutup dengan panel Ecobond yang sangat mudah terbakar yang melanggar keperluan arahan keselamatan, menurut Pertahanan Awam Iraq, lapor INA.

“Kebakaran itu menyebabkan bahagian dewan runtuh akibat penggunaan bahan binaan yang sangat mudah terbakar dan bahan kos rendah yang runtuh dalam beberapa minit apabila kebakaran berlaku,” kata Pertahanan Awam Iraq dalam satu kenyataan.



Comments

Popular posts from this blog

Jadual Perjalanan Dan Tambang KTM Komuter Sektor Utara - Padang Rengas - Bukit Mertajam

Tiga pasangan negara mara ke pusingan ketiga Kejohanan Dunia

Malaysia Milk tarik balik penjualan produk Marigold HL