Banjir Pattani masih kritikal


Banjir Pattani masih kritikal

https://pakdin.my/174712

PATTANI, THAILAND: Hampir 100,000 keluarga sedang bergelut untuk pulih daripada banjir yang dahsyat di Pattani, Narathiwat, dan Yala ketika air mula surut di beberapa lokasi, menurut pihak berkuasa.

Jabatan Pencegahan dan Tebatan Bencana (DDPM) semalam berkata keadaan banjir di tiga wilayah paling selatan semakin reda, dengan kerja-kerja dilakukan untuk membaiki kediaman dan harta benda yang rosak.

Bagaimanapun, 93,220 keluarga, termasuk mereka yang kehilangan tempat tinggal akibat banjir, di 25 daerah di wilayah itu sedang bergelut untuk mencari tapak.

Ketua Pengarah DDPM, Chaiyawat Junthirapong, berkata beliau sedang bekerjasama dengan pihak berkuasa tempatan untuk menawarkan bantuan kepada penduduk di kawasan yang air banjir telah surut.

Banjir di Satun, Songkhla, Yala, Pattani dan Narathiwat berpunca daripada monsun timur laut yang meliputi wilayah itu dan mencetuskan hujan lebat berterusan dari 22–28 Dis, katanya.

Banjir lebat melanda kawasan luas di 34 daerah di lima wilayah pada kemuncaknya pada minggu lalu, katanya.

Di Pattani, antara yang paling teruk dilanda banjir paling teruk dalam tempoh 50 tahun, ramai penduduk tidak bersiap siaga apabila banjir kilat melanda rumah mereka. Mereka terpaksa sama ada mengharungi air separas pinggang untuk sampai ke bot pemindahan atau menunggu di atas bumbung rumah mereka sebelum diselamatkan.

Setakat semalam, air banjir di tambon Tabing, Lahan dan Pase Yawo daerah Sai Buri kekal tinggi 3 meter di beberapa kawasan.

Banjir lebat juga dilaporkan di kawasan daerah Muang, di mana air melimpah dari tebing laluan air. Air yang mengalir dari wilayah Yala berdekatan, diarahkan ke laut di daerah Muang.

Menurut pihak berkuasa, sejumlah besar air telah merosakkan rumah dan jalan raya.

Di Narathiwat, 13 daerah masih dinaiki air setakat semalam. Seorang kanak-kanak berusia lapan tahun dilaporkan hilang di daerah Rueso. Setakat ini, tujuh orang maut akibat banjir, dengan empat di daerah Rueso, satu di Muang dan dua di Rangae.

Pihak berkuasa telah mengerahkan bot untuk membantu penduduk yang terkandas akibat banjir. Memandangkan banjir telah reda di beberapa kawasan, penduduk telah pulang ke rumah, dengan kerosakan harta benda dinilai oleh pegawai.

Comments

Popular posts from this blog

Jadual Perjalanan Dan Tambang KTM Komuter Sektor Utara - Padang Rengas - Bukit Mertajam

Tiga pasangan negara mara ke pusingan ketiga Kejohanan Dunia

Malaysia Milk tarik balik penjualan produk Marigold HL