Hat Yai: Keuntungan 760 juta baht diramalkan daripada perayaan Tahun Baru


Hat Yai: Keuntungan 760 juta baht diramalkan daripada perayaan Tahun Baru

https://pakdin.my/174709

SONGKHLA: Pihak Berkuasa Pelancongan Thailand meramalkan pelancongan di Hat Yai akan menjana pendapatan 760 juta baht untuk bandar terbesar di Selatan itu semasa tempoh cuti Tahun Baharu 2024.

Ketibaan pelancong asing dan domestik dari 30 Dis hingga 1 Jan akan menjadi lebih meriah berbanding tahun lepas, kata Nongyao Jirundon, pengarah pejabat Hat Yai TAT.

Sejak awal minggu ini, suasana pelancongan di bandar ini semakin rancak, terutama pengunjung dari negara jiran Malaysia, yang tiba dalam jumlah yang lebih besar sejak Krismas, kata Cik Nongyao.

Beliau mengaitkan peningkatan itu dengan langkah promosi pelancongan seperti penggantungan keperluan mengisi borang TM 6 di pusat pemeriksaan imigresen Sadao di Songkhla, dan aktiviti kempen pelancongan sepanjang Disember. Antaranya ialah Pesta Songkhla Amazing Countdown 2024 dari 27 hingga 31 Dis dan Countdown Hat Yai hingga 2024 pada 31 Dis, katanya.

Witthaya Sae Lim, pemandu pelancong di Songkhla, berkata pengusaha hotel telah memberitahu syarikat pelancongan dan pemandu tempatan bahawa prospek perniagaan mereka cerah semasa tempoh cuti Tahun Baru dengan tempahan hotel yang tinggi.

Pelancong akan terus datang ke Songkhla untuk sambutan Tahun Baharu Cina pada 10 Feb dan cuti semester sekolah. Tempahan hotel akan menjadi tinggi sehingga perayaan Songkran pada bulan April, kata Encik Witthaya.

Hat Yai telah menarik pelawat Thai dan asing, terutamanya dari Malaysia. Yang lain dari Singapura dan Indonesia, tambahnya.




Comments

Popular posts from this blog

Jadual Perjalanan Dan Tambang KTM Komuter Sektor Utara - Padang Rengas - Bukit Mertajam

Tiga pasangan negara mara ke pusingan ketiga Kejohanan Dunia

Malaysia Milk tarik balik penjualan produk Marigold HL