Eksport buah-buahan Thailand dijangka menghadapi lebih banyak persaingan tahun depan


Eksport buah-buahan Thailand dijangka menghadapi lebih banyak persaingan tahun depan

Eksport buah-buahan Thailand akan menghadapi lebih banyak cabaran pada masa hadapan, terutamanya dalam pasaran China, berikutan persaingan yang lebih besar, kata timbalan menteri perdagangan Napintorn Srisunpang.

https://pakdin.my/174731/

Dalam 10 bulan pertama tahun ini, Thailand mengeksport 1.74 juta tan buah-buahan, meningkat 12.7% tahun ke tahun. Eksport itu bernilai AS$5.06 bilion (174.27 bilion baht), meningkat 31.9% tahun ke tahun.

Lima buah teratas yang dieksport ialah durian (965,284 tan), longan (274,064 tan), manggis (245,049 tan), mangga (104,154 tan) dan nanas (36,618 tan).

China telah menjadi pengimport buah-buahan utama Thailand yang menyumbang 91.6% daripada nilai eksport buah-buahan Thailand, diikuti oleh Malaysia (2.0%), Hong Kong (1.6%), Indonesia (1.0%) dan Korea Selatan (0.8%).



Walaupun China berkemungkinan mengimport lebih banyak buah-buahan, persaingan eksport yang sengit akan menimbulkan cabaran kepada pembekal Thailand, kata Napintorn.

Sebagai contoh, Thailand pernah menguasai sepenuhnya pasaran durian China, tetapi bahagiannya jatuh kepada 95% tahun lepas disebabkan oleh kemasukan pengeksport Vietnam yang mengambil 5%.

Dalam 10 bulan pertama tahun ini, bahagian Thailand telah jatuh kepada 70% daripada pasaran durian China dengan Vietnam merampas 30%.

"Vietnam telah mendapat kelebihan dalam eksport durian kerana tempoh penuaian yang lebih lama, jadi negara dapat memenuhi permintaan pasaran China apabila Thailand dalam tempoh pengeluaran," jelas timbalan menteri perdagangan itu.

Tambahnya, Vietnam boleh mengeksport durian ke China dalam tempoh yang singkat dan pada kos eksport yang rendah.


Durian Thai turut berdepan cabaran dari Filipina, pendatang baharu dalam pasaran China sejak Januari tahun ini.

Sementara itu, Malaysia telah meminta kebenaran daripada Beijing untuk mengeksport durian, manakala China juga mengusahakan penanaman durian.

Oleh itu, Thailand perlu mencari pasaran berpotensi baharu bersama-sama dengan mengekalkan bahagian pasaran di China, kata Napintorn.

Pentadbiran Am Kastam China telah membenarkan Thailand mengeksport 22 buah: asam jawa, epal kastard, betik, belimbing, jambu batu, rambutan, longkong, ciku, markisa, oren mandarin, oren, pomelo, nanas, pisang, kelapa, nangka, longan, durian, mangga, laici, manggis dan epal mawar.


Comments

Popular posts from this blog

Jadual Perjalanan Dan Tambang KTM Komuter Sektor Utara - Padang Rengas - Bukit Mertajam

Tiga pasangan negara mara ke pusingan ketiga Kejohanan Dunia

Malaysia Milk tarik balik penjualan produk Marigold HL